Daan de Geus
12 maart 2013
McLaren verschijnt in Australië met een compleet nieuwe bolide aan de start, hetgeen volgens teambaas Martin Whitmarsh altijd een reden is voor de gebruikelijke zorgen om de betrouwbaarheid van de auto.
McLarens MP4-28 is een volledig nieuwe bolide en geen doorontwikkeling van zijn voorganger, hetgeen volgens Whitmarsh betekent dat het onvermijdelijk is dat er vraagtekens bestaan omtrent de betrouwbaarheid van de auto. “Als je een compleet nieuwe auto hebt geconstrueerd, bestaat er namelijk altijd enige twijfel over de betrouwbaarheid daarvan”, vertelt Whitmarsh aan Autosport.
McLarens teambaas doelt daarbij zowel op de korte als lange(re) termijn. “We gaan nu immers naar de eerste race met een auto die er slechts 5000 testkilometers op heeft zitten, waardoor we toch met een wat minder ‘zeker’ gevoel aan het weekend beginnen”, zegt hij vooruitblikkend op de seizoensopener die komende zondag in Australië verreden wordt.
Op de langere termijn blijven betrouwbaarheidsproblemen ook een issue. “Zodra de auto in eerste instantie betrouwbaar blijkt te zijn, ga je deze namelijk gelijk weer veranderen om te proberen hem sneller, lichter en meer aerodynamisch te maken”, weet Whitmarsh.
Hoewel dat de betrouwbaarheid van de MP4-28 dus een belangrijk punt is, waakt Whitmarsh er gelijktijdig voor dit alles te laten dicteren. “We moeten er natuurlijk constant aan blijven denken en rekening mee houden, maar streven naar betrouwbaarheid mag geen obsessie worden die het ons belet onze auto sneller te maken.”
Gerelateerd nieuws
Startnummer 22: Hoe bingo en een titel van invloed waren op Jenson Button
04 januari 2025 19:00 - Nieuws
Piastri hoopt gooi te doen naar de wereldtitel: ‘Heb de tools in huis’
02 januari 2025 18:00 - Nieuws
Piastri schetst ideale scenario voor McLarens papaja-regels: ‘Beetje catch-22’
31 december 2024 15:00 - Nieuws
Het jaar van Lando Norris: tranen van geluk én verdriet in leerzaam en succesvol 2024
27 december 2024 12:36 - Het Jaar van