Daan de Geus
7 juni 2015
McLaren had al verwacht dat het een zware dobber zou hebben aan het raceweekend in Canada, maar een dubbele uitvalbeurt vanuit totaal kansloze posities, is toch wel heel teleurstellend.
Fernando Alonso wond er tijdens de race al geen doekjes om. Anoniem in de middenmoot rijden en ook nog eens herhaaldelijk gevraagd worden benzine te sparen, waardoor andere middenmoters nóg makkelijker aan hem voorbij konden gaan, daar had Alonso geen zin in: “Ik wil geen benzine sparen! We hebben het nu al zo zwaar. We rijden hier rond als een stelletje amateurs. Ik wil racen, niet aan de benzine denken”, riep hij over de boordradio.
Van racen kwam verder niet veel terecht, want na 44 ronden was het gedaan voor de Spanjaard, die de middenmoot niet had weten te ontstijgen. In gesprek met de BBC benadrukt hij na afloop echter dat hij ‘niet gefrustreerd’ is. “We hadden gewoon een discussie over wanneer benzine te sparen. Hoe je dat aanpakt, hangt van de fase in de race af. Als je met andere jongens vecht, zoals ik deed, zou het geen prioriteit moeten zijn.”
“Je kan later in de race immers altijd nog benzine sparen. Het team had echter al drie of vier keer geroepen dat ik om de brandstof moest denken, dus ik maakte duidelijk dat het later wel zou komen”, vertelt Alonso, die ook uitlegt dat hij niet bedoelde dat McLaren uit een stelletje amateurs bestaat: “Ik bedoelde dat het er amateuristisch uitziet om voorbij te worden gereden door jongens die 35 kilometer per uur harder lopen op het rechte stuk.”
Alonso draait er verder ook niet omheen dat McLaren ‘niet super competitief is en de betrouwbaarheid ook tegenvalt’. “We moeten beter worden. Dit was met name een lastig weekend voor ons, maar we zullen sterker terugkomen”, zo blijft hij positief, en overtuigd van het feit dat hij de juist keuze heeft gemaakt door van Ferrari naar McLaren te gaan: “De laatste jaren was ik telkens tweede, derde, vierde, vijfde, dat is ook frustrerend”, haalt hij aan.
“Om Mercedes te kloppen, is iets anders doen – zoals nu met McLaren en Honda – echt de enige optie. Onze fans zullen nog wel even geduld moeten tonen, maar het zal echt beter gaan. Ik geloof in dit project.”
Button
Voor Jenson Button was het een weekend om moedeloos van te worden. Nadat hij de kwalificatie moest uitzitten wegens pech, reed hij door een daar nog eens aan toegevoegde drive through penalty in de achterhoede rond, totdat ook hij voortijdig moest uitstappen, in zijn geval na 54 ronden. “Zowel qua betrouwbaarheid als performance zijn we te zwak”, verklaart ook hij, eveneens tegenover de BBC. “Het is lastig om de auto verder te ontwikkelen en daarbij de balans tussen die twee aspecten niet te verstoren, hopelijk gaat het over twee weken echter beter”, is Button kort van stof.
Voor Jenson Button was het een weekend om moedeloos van te worden. Nadat hij de kwalificatie moest uitzitten wegens pech, reed hij door een daar nog eens aan toegevoegde drive through penalty in de achterhoede rond, totdat ook hij voortijdig moest uitstappen, in zijn geval na 54 ronden. “Zowel qua betrouwbaarheid als performance zijn we te zwak”, verklaart ook hij, eveneens tegenover de BBC. “Het is lastig om de auto verder te ontwikkelen en daarbij de balans tussen die twee aspecten niet te verstoren, hopelijk gaat het over twee weken echter beter”, is Button kort van stof.
Gerelateerd nieuws
Norris had sprintrace liever anders gewonnen: ‘Ben blij dat je Oscar feliciteert’
02 november 2024 17:00 - GP São Paulo
Norris ‘niet trots’ op presentje Piastri: ‘Wel perfect uitgevoerd’
02 november 2024 16:01 - GP São Paulo
Piastri over ‘lastige’ sprintrace: ‘Max was aan het einde erg snel’
02 november 2024 15:50 - GP São Paulo
Heeft Sauber een coureurskeuze gemaakt? ‘Contract met Bortoleto is naar verluidt al rond’
02 november 2024 12:30 - GP São Paulo