McLaren en Toyota verliezen stem in F1-commissie
In de Formule 1-commissie worden allerlei besluiten genomen die betrekking hebben op het gezicht van de sport. Bijvoorbeeld op het gebied van regelgeving, wat nu belangrijk is met het oog op 2008. Door een herstructurering staan McLaren en Toyota op het punt hun stem te verliezen. Dit meldt FORMULE 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper op basis van welingelichte bronnen. Het is opmerkelijk dat juist McLaren en Toyota op het punt staan gepasseerd te worden, want beide teams leven lang niet altijd op gezonde voet met de FIA. Als het proces van de nieuwe stemverdeling is voltooid, zijn er nog zes teams die mee kunnen besluiten. Nu ligt dat aantal op twaalf.
De veranderingen in de Formule 1-commissie zijn slechts onderdeel van andere grootscheepse veranderingen. Deze doen voor het grootste deel pas in 2008 hun intrede. Alleen wordt de commissie nu al bepaald omdat uiterlijk 30 juni een besluit moet worden genomen over de reglementen die per 2008 van toepassing zijn. Vandaag is de dag waarop de definitieve samenstelling van de groep is bepaald en McLaren en Toyota zijn de grootse slachtoffers.
Deze commissie is goed beschouwd het orgaan dat de maatregelen van de Technische Werkgroep goedkeurt en daarna ter definitieve inzage voorlegt aan de World Motor Sport Council. Aangezien de eerstvolgende bijeenkomst van de WMSC pas voor 5 juli op de agenda staat, moest er vandaag per fax worden gestemd over de nieuwe samenstelling van de commissie.
Vanaf nu zijn slechts zes van de twaalf teams stemgerechtigd. Het aantal teams komt op twaalf uit omdat ook Prodrive al is meegerekend, de veranderingen zijn immers met het oog op 2008 en later. FIA-president Max Mosley liet in Monaco weten dat de teams niet puur worden gekozen op basis van hun positie in het kampioenschap, maar dat het er ook mee te maken heeft op welke licentie de teams rijden.
,,We móeten nu wel per fax stemmen. Op 5 juli is het al te laat omdat de reglementen voor 2008 30 juni gereed moeten zijn. Wat we willen doen is hooguit één team per land toelaten, want dat is de traditie van de FIA”, vertelt Mosley. Deze licenties hebben niet te maken met het land waarin het team is gevestigd, wel met de nationaliteit van de eigenaar. Dit verschil is relevant, door deze licentie wordt onder meer bepaald welk volkslied er bij een overwinning wordt gespeeld.
Toyota is er bijvoorbeeld niet blij mee als het Duitse volkslied bij een zege wordt afgespeeld. Hetzelfde geldt voor Honda, Super Aguri en Renault in combinatie met Engeland. En voor BMW en Zwitserland. Momenteel doen er teams uit zes verschillende landen mee aan de sport. Mosley heeft alleen bevestigd dat Red Bull namens Oostenrijk solliciteert, waardoor het totaal aantal landen op zeven uitkomt. Hierdoor wordt de verdeling als volgt:
Groot-Brittannië: McLaren, Williams, Prodrive
Italië: Ferrari en Scuderia Toro Rosso
Japan: Honda, Toyota en Super Aguri
Frankrijk: Renault
Rusland: MF1 Racing
Oostenrijk: Red Bull Racing
Duitsland: BMW
Mosley legt uit wie de stem krijgt als er meer teams uit hetzelfde land komen: ,,Ik denk dat we dan het senior team moeten kiezen. Honda is dat bijvoorbeeld namens Japan.” Wie de Britse stem krijgt, wilde hij niet kwijt. Maar FORMULE1 RaceReport kan melden dat Williams de voorkeur krijgt boven McLaren.
Het is niet helemaal duidelijk hoe dit wordt bepaald. McLaren staat nu bijvoorbeeld boven Williams in het constructeurskampioenschap, is langer actief in de Formule 1 en bovendien succesvoller. Daar staat tegenover dat Williams weer lid is van een subdivisie van de commissie en die subdivisie stemt over zaken als het afnemen van superlicenties, denk aan de recente ophef rond Yuji Ide.
Het ziet er dus naar uit dat Williams, Ferrari, Honda, Renault, BMW en Red Bull het belangrijke stemrecht krijgen. Red Bull wordt aldus verkozen boven MF1 Racing. Hierdoor vallen Scuderia Toro Rosso, MF1 Racing en Prodrive buiten de boot. Samen met de belangrijkste slachtoffers, McLaren en Toyota. Toro Rosso en Super Aguri worden echter weer vertegenwoordigd door ’grote broers’ Red Bull en Honda.
Dat Mercedes en Toyota buiten de stemgerechtigden worden gehouden is een grote tegenvaller voor de fabrikanten. Toevalligerwijs zijn McLaren en Toyota niet de grootste vrienden van de FIA.
De andere stemmen in de Formule 1-commissie zijn voorbehouden aan de FIA en de FOM, alsmede aan vijf promotors van de verschillende Grand Prix. FORMULE1 RaceReport heeft genoeg aanwijzingen om aan te nemen dat de keuze is gevallen op de promotors van Australië, Brazilië, Hongarije, Monaco en Spanje.
In het verleden hadden verder afgevaardigden van sponsoren, bandenfabrikanten en motorfabrikanten stemrecht. Dat komt door de herstructurering allemaal te vervallen.
Deze commissie is goed beschouwd het orgaan dat de maatregelen van de Technische Werkgroep goedkeurt en daarna ter definitieve inzage voorlegt aan de World Motor Sport Council. Aangezien de eerstvolgende bijeenkomst van de WMSC pas voor 5 juli op de agenda staat, moest er vandaag per fax worden gestemd over de nieuwe samenstelling van de commissie.
Vanaf nu zijn slechts zes van de twaalf teams stemgerechtigd. Het aantal teams komt op twaalf uit omdat ook Prodrive al is meegerekend, de veranderingen zijn immers met het oog op 2008 en later. FIA-president Max Mosley liet in Monaco weten dat de teams niet puur worden gekozen op basis van hun positie in het kampioenschap, maar dat het er ook mee te maken heeft op welke licentie de teams rijden.
,,We móeten nu wel per fax stemmen. Op 5 juli is het al te laat omdat de reglementen voor 2008 30 juni gereed moeten zijn. Wat we willen doen is hooguit één team per land toelaten, want dat is de traditie van de FIA”, vertelt Mosley. Deze licenties hebben niet te maken met het land waarin het team is gevestigd, wel met de nationaliteit van de eigenaar. Dit verschil is relevant, door deze licentie wordt onder meer bepaald welk volkslied er bij een overwinning wordt gespeeld.
Toyota is er bijvoorbeeld niet blij mee als het Duitse volkslied bij een zege wordt afgespeeld. Hetzelfde geldt voor Honda, Super Aguri en Renault in combinatie met Engeland. En voor BMW en Zwitserland. Momenteel doen er teams uit zes verschillende landen mee aan de sport. Mosley heeft alleen bevestigd dat Red Bull namens Oostenrijk solliciteert, waardoor het totaal aantal landen op zeven uitkomt. Hierdoor wordt de verdeling als volgt:
Groot-Brittannië: McLaren, Williams, Prodrive
Italië: Ferrari en Scuderia Toro Rosso
Japan: Honda, Toyota en Super Aguri
Frankrijk: Renault
Rusland: MF1 Racing
Oostenrijk: Red Bull Racing
Duitsland: BMW
Mosley legt uit wie de stem krijgt als er meer teams uit hetzelfde land komen: ,,Ik denk dat we dan het senior team moeten kiezen. Honda is dat bijvoorbeeld namens Japan.” Wie de Britse stem krijgt, wilde hij niet kwijt. Maar FORMULE1 RaceReport kan melden dat Williams de voorkeur krijgt boven McLaren.
Het is niet helemaal duidelijk hoe dit wordt bepaald. McLaren staat nu bijvoorbeeld boven Williams in het constructeurskampioenschap, is langer actief in de Formule 1 en bovendien succesvoller. Daar staat tegenover dat Williams weer lid is van een subdivisie van de commissie en die subdivisie stemt over zaken als het afnemen van superlicenties, denk aan de recente ophef rond Yuji Ide.
Het ziet er dus naar uit dat Williams, Ferrari, Honda, Renault, BMW en Red Bull het belangrijke stemrecht krijgen. Red Bull wordt aldus verkozen boven MF1 Racing. Hierdoor vallen Scuderia Toro Rosso, MF1 Racing en Prodrive buiten de boot. Samen met de belangrijkste slachtoffers, McLaren en Toyota. Toro Rosso en Super Aguri worden echter weer vertegenwoordigd door ’grote broers’ Red Bull en Honda.
Dat Mercedes en Toyota buiten de stemgerechtigden worden gehouden is een grote tegenvaller voor de fabrikanten. Toevalligerwijs zijn McLaren en Toyota niet de grootste vrienden van de FIA.
De andere stemmen in de Formule 1-commissie zijn voorbehouden aan de FIA en de FOM, alsmede aan vijf promotors van de verschillende Grand Prix. FORMULE1 RaceReport heeft genoeg aanwijzingen om aan te nemen dat de keuze is gevallen op de promotors van Australië, Brazilië, Hongarije, Monaco en Spanje.
In het verleden hadden verder afgevaardigden van sponsoren, bandenfabrikanten en motorfabrikanten stemrecht. Dat komt door de herstructurering allemaal te vervallen.