Eelco den Boer
18 juli 2014
McLaren maakt haast met de ontwikkeling van de MP4-29 en heeft enkele updates versneld geïntroduceerd. In Hockenheim lijkt dat een positief effect te hebben.
Jenson Button was ’s ochtends vijfde en ’s middags zevende, terwijl Kevin Magnussen die klasseringen andersom behaalde. Toch houdt Button nog een slag om de arm.
“Als je naar de tijdentabel kijkt, ziet het er behoorlijk goed voor ons uit”, zegt Button. “Maar we hebben wat meer moeite met de lange runs. Door de tractie raken de banden oververhit. En zeker bij deze hoge temperaturen is het lastig daar goed mee om te gaan, vooral met de superzachte banden.”
In tegenstelling tot zijn teamgenoot reed Button nog met de oude achtervleugel. “Hopelijk krijg ik morgen ook de nieuwe variant”, zegt hij. “Het is moeilijk te zeggen hoeveel voordeel het brengt, zeker als je maar een paar ronden krijgt om er aan te wennen, maar ik doe graag een poging.”
Volgens Button heeft het weglaten van FRIC geen gevolgen voor de wegligging. Dat beaamt Magnussen: “De auto voelt nog altijd goed aan, dus dat is positief. Ik ben erg gelukkig met de auto op dit moment. Ook de nieuwe achtervleugel bevalt goed. Het heeft in ieder geval geen nadelig effect op de auto, dus hopelijk kunnen we ermee verder.”
“Het is te vroeg om te oordelen, maar hopelijk hebben we een stap vooruit gezet”, vervolgt Magnussen. “Ik kan niet precies zeggen waarom het gat naar de auto’s voor ons kleiner lijkt te zijn. Iedereen werkt een ander programma af met verschillende brandstofniveaus. De banden vormen de grootste uitdaging. Zeker wanneer het zondag inderdaad koeler blijkt te zijn.”