Wat op het oog gelijk opvalt aan de nieuwe McLaren, is de haaienvin, maar zijn ook de complexe, zeer gedetailleerde vleugels waar voormalig Red Bull-aerodynamicus Peter Prodromou vermoedelijk een hand in heeft gehad. Ook opmerkelijk zijn de agressief vormgegeven ‘pilaren’ waar de voorvleugel aan hangt, met meerdere aerodynamische elementen. De bargeboards zijn met een staander bevestigd aan de zijkant, voor de sidepods, maar lijken toch verder af te staan dan bijvoorbeeld bij Ferrari. De MCL32 heeft een s-duct (het ‘brievenbusje’ bovenop, ter hoogte van de voorwielophanging). Dit dient traditioneel gezien om zowel boven als onder (waar ook een opening zit) de luchtstroom te reguleren.
McLaren
Daan de Geus
24 februari 2017
2017 is het begin van een nieuw tijdperk voor McLaren. Nog steeds met Fernando Alonso en Honda, maar ook met een nieuwe teamtop, Stoffel Vandoorne en een nieuwe kleurstelling met retro-tintje: McLarens toekomst is oranje en zwart.
Oranje is historisch gezien de huiskleur van McLaren, maar de laatste decennia werden de liveries gedomineerd door zilvergrijs, zwart en zogenaamd rocket red. Eerst door de associatie met Mercedes en West, daarna doordat dit onder Ron Dennis de ‘identiteit’ van McLaren was geworden.
Dennis is echter van het toneel verdwenen, vervangen door een comité bestaande uit onder meer directeur Zak Brown, die veel verwacht van de MCL32: “Teambaas Eric Boullier en zijn technische team hebben een schitterende, snelle auto geproduceerd.”
Coureur Fernando Alonso vindt ook dat de nieuwe auto er mag zijn. “Het is goed om deze McLaren-kleur, het oranje te zien. De auto ziet er geweldig uit, ook door de nieuwe regels.” Is de auto ook sexy? “Als hij snel is, wordt hij dat vanzelf, maar hij hoort zeker bij de mooiste auto’s die ik heb bestuurd.”
“De brede vleugels en banden zijn erg cool. Het ziet er stoer uit.” Alonso zal daarbij hopen dat de Honda-motor die achterin ligt en de afgelopen twee jaar het zorgenkindje van McLaren was, ook wat stoerder en sterker geworden is.
Tweevoudig wereldkampioen Alonso en McLaren moesten het de afgelopen twee seizoenen zonder podiumplekken doen, waarbij het team uit Woking afgelopen jaar als zesde in het WK eindigde.
Alonso zegt goede hoop te hebben dat McLaren terug zal keren ‘waar het thuishoort’, maar wil verder niet op de zaken vooruitlopen. “We moeten afwachten. Het is een ingewikkelde sport. We doen geen beloftes die we niet kunnen nakomen, maar gaan er alles aan doen.”
De Honda-motor is ondertussen flink veranderd, vertelt motorchef Yusuke Hasegawa. Ook hij belooft echter niks: “Behalve dat we blijven pushen om vooruitgang te boeken.”
Daar is het, in z’n geheel, ook hoog tijd voor, vindt Brown. “Want het frustreert ons dat we geen races winnen. Het kost echter tijd om de top weer te bereiken. 2016 was daarbij geen geweldig jaar maar we zagen wel vooruitgang en dat willen we ook in 2017 zien.”
Teambaas Boullier is er zeker van dat McLaren weer zal winnen, waarbij de volgende stap vooruit gezet moet worden met hulp van ‘enkele slimme concepten van deze nieuwe auto, die ik verder niet verklap’.
MCL32
Wat op het oog gelijk opvalt aan de nieuwe McLaren, is de haaienvin, maar zijn ook de complexe, zeer gedetailleerde vleugels waar voormalig Red Bull-aerodynamicus Peter Prodromou vermoedelijk een hand in heeft gehad. Ook opmerkelijk zijn de agressief vormgegeven ‘pilaren’ waar de voorvleugel aan hangt, met meerdere aerodynamische elementen. De bargeboards zijn met een staander bevestigd aan de zijkant, voor de sidepods, maar lijken toch verder af te staan dan bijvoorbeeld bij Ferrari. De MCL32 heeft een s-duct (het ‘brievenbusje’ bovenop, ter hoogte van de voorwielophanging). Dit dient traditioneel gezien om zowel boven als onder (waar ook een opening zit) de luchtstroom te reguleren.
Wat op het oog gelijk opvalt aan de nieuwe McLaren, is de haaienvin, maar zijn ook de complexe, zeer gedetailleerde vleugels waar voormalig Red Bull-aerodynamicus Peter Prodromou vermoedelijk een hand in heeft gehad. Ook opmerkelijk zijn de agressief vormgegeven ‘pilaren’ waar de voorvleugel aan hangt, met meerdere aerodynamische elementen. De bargeboards zijn met een staander bevestigd aan de zijkant, voor de sidepods, maar lijken toch verder af te staan dan bijvoorbeeld bij Ferrari. De MCL32 heeft een s-duct (het ‘brievenbusje’ bovenop, ter hoogte van de voorwielophanging). Dit dient traditioneel gezien om zowel boven als onder (waar ook een opening zit) de luchtstroom te reguleren.
Gerelateerd nieuws
Preview GP Las Vegas: Jackpot voor Max Verstappen of gegokt en verloren?
23 november 2024 18:31 - GP Las Vegas
Stella verklaart gebrek aan prestaties in Vegas: ‘Het is erg koud’
23 november 2024 14:30 - GP Las Vegas
McLaren worstelt in Las Vegas, constructeurstitel in het geding
23 november 2024 13:30 - GP Las Vegas
Sainz ziet een kans op de winst in Vegas: ‘Hebben dat nodig om McLaren te verslaan’
23 november 2024 08:54 - GP Las Vegas