Hoe mooi de oranje livery van McLaren ook is, het lijkt erop dat het team de kluts een beetje kwijt is. De tijden die bij de tests neer worden gezet vallen tegen, slechts sporadisch kan het team gelijke tred houden met de snellere coureurs. En dat is nog niet alles: kon er eerst niet met de V8-motor getest worden omdat de bevestigingspunten van de nieuwe motor niet zouden passen in de interim-bolide, nu komen er nog meer verontrustende berichten over de Mercedes-krachtbron naar buiten. Zo heeft Juan Pablo Montoya na zijn eerste test met de nieuwe bolide laten weten dat hij teleurgesteld is in het vermogen van de Mercedes-unit.

Om het extra zuur te maken is hij niet alleen teleurgesteld in het vermogen van de nieuwe Mercedes, maar lijkt ook de betrouwbaarheid het team parten te spelen. Bij een temperatuur onder het vriespunt werd Kimi Raikkonen vanmorgen bij het terugkeren in de pit verrast door een oververhitte motor. Er was sprake van veel rookontwikkeling bij de uitlaten van de McLaren, waarna het even duurde voordat de Fin het circuit weer op kon.

Opvallend is echter dat de Finse pers weet te melden dat Montoya gisteren heeft gereden met een begrensde V8-motor. Omdat de levensduur van de krachtbron kwetsbaar is, zou het team gisteren besloten hebben de motor te limiteren. Dat zou tevens de verklaring zijn voor de teleurstellende tijden die de Colombiaan gisteren liet noteren. Hij kwam niet verder dan de zevende tijd, met meer dan een seconde achterstand op Fernando Alonso, die achter het stuur van de nieuwe Renault zat.

Omdat de eerste berichten over de nieuwe motor zo negatief zijn, gaan er zelfs al geruchten dat Mercedes op dit moment werkt aan een nieuwe motor. In hoeverre deze berichten waar zijn, is echter nog niet duidelijk.

Het rommelt bij McLaren niet alleen op het vlak van de motoren, ook onder het personeel is het onrustig. Juan Pablo Montoya heeft al aangegeven dat hij niet ten koste van alles bij McLaren wil blijven, Kimi Raikkonen kan rekenen op belangstelling van Ferrari en Toyota en op de ontwerpafdeling van het team lijkt een heuse leegloop te zijn ingezet.

Adrian Newey, die de nieuwe MP4/21 nog wel heeft ontworpen, is begin januari in dienst getreden bij Red Bull. Tevens doen er hardnekkige geruchten de ronde dat zijn rechterhand Peter Prodromou, head of aerodynamic development, eveneens een contract heeft getekend bij Red Bull. Als klap op de vuurpijl zijn er opnieuw speculaties dat ook Nicholas Tombazis het team binnenkort de rug toekeert, hij zou terug willen keren naar Ferrari. Bevestigd zijn deze berichten nog niet, maar vooral het vertrek van Prodromou schijnt slechts een kwestie van tijd te zijn.

KVN