Sutton Images
Daan de Geus
26 maart 2018
Fernando Alonso vindt dat McLaren het team van Red Bull in het vizier moet nemen. Volgens de Spanjaard zit er nog veel meer in McLarens MCL33 en kan het de komende races al stappen zetten. Maar of het genoeg is om Red Bull op korte termijn bij te halen?
“Dit was pas onze eerste race met een Renault-motor achterin, dus er valt zeker nog veel meer uit te halen”, vertelt Alonso aan Sky Sports F1, inhakend op zijn eerdere uitspraken dat McLaren nog niet lang met Renault werkt en er door het late rondkomen van de deal met de motorfabrikant nog veel ruimte is voor het verbeteren van de integratie van de motor en het chassis. “Er zit veel potentieel in deze auto.” Alonso finishte in Australië voor Max Verstappen, als vijfde, maar verloor in de 27 ronden die de race nog telde na de herstart van achter de safetycar gemiddeld zeven tienden per ronde op Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo. “Red Bull zit duidelijk nog voor ons, zij maken deel uit van dat illustere groepje van drie: Mercedes, Ferrari, Red Bull.” De tweevoudig wereldkampioen twijfelt er echter niet aan dat McLaren haar eigen ‘groepje’ van subtoppers (of middenmoters) kan ontstijgen. “Ik denk dat we ze over de komende races achter ons zullen laten.” Volgens teambaas Eric Boullier zit er ook direct meer in het vat, omdat McLaren uit betrouwbaarheidsoverwegingen nog wat in reserve had gehouden in Melbourne. Bewegend doelwit
De formatie uit Woking mikt door haar pijlen op Red Bull te richten echter wel op een bewegend doelwit, dat volgens teambaas Christian Horner in Melbourne eigenlijk sneller was dan het kon laten. Waar Verstappen klem zat achter Alonso, zat Ricciardo dat achter Ferrari’s Kimi Räikkönen – ondanks dat hij hard wegliep bij diezelfde Alonso. “Onze beide jongens keken de hele race tegen iemands achtervleugel aan”, verhaalt Horner. “We hadden veel meer pace achter de hand, maar konden dat niet tonen.” “We hadden maar één vrije ronde: toen Ricciardo zich eerst liet terugvallen en er op het eind vervolgens nog even voor ging zitten in de jacht op Kimi. Hij reed toen direct de snelste ronde van de race.” Red Bull komt wel echt nog wat te kort in de kwalificatie, erkent Horner. “Maar we weten dat we in de race een hele sterke auto hebben.”
“Dit was pas onze eerste race met een Renault-motor achterin, dus er valt zeker nog veel meer uit te halen”, vertelt Alonso aan Sky Sports F1, inhakend op zijn eerdere uitspraken dat McLaren nog niet lang met Renault werkt en er door het late rondkomen van de deal met de motorfabrikant nog veel ruimte is voor het verbeteren van de integratie van de motor en het chassis. “Er zit veel potentieel in deze auto.” Alonso finishte in Australië voor Max Verstappen, als vijfde, maar verloor in de 27 ronden die de race nog telde na de herstart van achter de safetycar gemiddeld zeven tienden per ronde op Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo. “Red Bull zit duidelijk nog voor ons, zij maken deel uit van dat illustere groepje van drie: Mercedes, Ferrari, Red Bull.” De tweevoudig wereldkampioen twijfelt er echter niet aan dat McLaren haar eigen ‘groepje’ van subtoppers (of middenmoters) kan ontstijgen. “Ik denk dat we ze over de komende races achter ons zullen laten.” Volgens teambaas Eric Boullier zit er ook direct meer in het vat, omdat McLaren uit betrouwbaarheidsoverwegingen nog wat in reserve had gehouden in Melbourne. Bewegend doelwit
De formatie uit Woking mikt door haar pijlen op Red Bull te richten echter wel op een bewegend doelwit, dat volgens teambaas Christian Horner in Melbourne eigenlijk sneller was dan het kon laten. Waar Verstappen klem zat achter Alonso, zat Ricciardo dat achter Ferrari’s Kimi Räikkönen – ondanks dat hij hard wegliep bij diezelfde Alonso. “Onze beide jongens keken de hele race tegen iemands achtervleugel aan”, verhaalt Horner. “We hadden veel meer pace achter de hand, maar konden dat niet tonen.” “We hadden maar één vrije ronde: toen Ricciardo zich eerst liet terugvallen en er op het eind vervolgens nog even voor ging zitten in de jacht op Kimi. Hij reed toen direct de snelste ronde van de race.” Red Bull komt wel echt nog wat te kort in de kwalificatie, erkent Horner. “Maar we weten dat we in de race een hele sterke auto hebben.”