“Dit was pas onze eerste race met een Renault-motor achterin, dus er valt zeker nog veel meer uit te halen”, vertelt Alonso aan Sky Sports F1, inhakend op zijn eerdere uitspraken dat McLaren nog niet lang met Renault werkt en er door het late rondkomen van de deal met de motorfabrikant nog veel ruimte is voor het verbeteren van de integratie van de motor en het chassis. “Er zit veel potentieel in deze auto.”

Kan McLaren zich de komende races aan de middenmoot ontworstelen, zoals Alonso denkt?

De Red Bulls reden maar weinig vrije ronden in de race in Melbourne.
De formatie uit Woking mikt door haar pijlen op Red Bull te richten echter wel op een bewegend doelwit, dat volgens teambaas Christian Horner in Melbourne eigenlijk sneller was dan het kon laten. Waar Verstappen klem zat achter Alonso, zat Ricciardo dat achter Ferrari’s Kimi Räikkönen – ondanks dat hij hard wegliep bij diezelfde Alonso. “Onze beide jongens keken de hele race tegen iemands achtervleugel aan”, verhaalt Horner. “We hadden veel meer pace achter de hand, maar konden dat niet tonen.” “We hadden maar één vrije ronde: toen Ricciardo zich eerst liet terugvallen en er op het eind vervolgens nog even voor ging zitten in de jacht op Kimi. Hij reed toen direct de snelste ronde van de race.” Red Bull komt wel echt nog wat te kort in de kwalificatie, erkent Horner. “Maar we weten dat we in de race een hele sterke auto hebben.”