McLaren en Honda liggen achter op schema, maar het team uit Woking kan later dit jaar alsnog competitief zijn en – ‘met wat geluk’ – om een podiumplek meedoen. Dat denkt teambaas Eric Boullier.

“We doen het op het moment samen niet goed genoeg, maar we weten dat onze auto een stuk sneller kan. We hebben alleen tijd nodig om onze huidige betrouwbaarheidsproblemen op te lossen. Zodra we dat voor elkaar hebben, kunnen we serieuze stappen vooruit gaan zetten”, verkondigt een nog altijd strijdlustige Boullier in interview met Formula1.com.

Boulliers vertrouwen komt voort uit zijn overtuiging dat er ‘geen tienden, maar seconden’ extra uit de McLaren MP4-30 gehaald kunnen worden zodra Honda de betrouwbaarheid op orde heeft. “Het probleem is alleen dat we niet weten hoe lang dat nog precies gaat duren.”

“Het doel is echter nog altijd om later dit seizoen competitief te zijn. Daarmee bedoel ik in de kwalificatie steevast Q3 halen en in de races bij de eerste zes meedoen. Dat is uiteraard niet ons einddoel, want dat is om te winnen, maar gevoelsmatig zou het een hele prestatie zijn om die sprong te maken.”

De Fransman geeft daarbij toe dat McLaren eigenlijk halverwege 2015 al op dat niveau had willen zitten – ‘dus we lopen wat achter’ – waarbij hij verder meldt dat McLaren dit jaar nog niet met vol vermogen heeft kunnen racen. “Want als we dat doen, zorgt vooral het ERS voor technische problemen.”

McLaren gebruikt om die reden bijvoorbeeld het kinetische systeem niet elke ronde – ’terwijl dat een seconde waard is’ – maar volgens Boullier gaat het niet alleen om performance en is ook de driveability van de Honda-V6 een belangrijk verbeterpunt. “En dat is heel complex om op orde te krijgen.”

Als het McLaren en Honda lukt haar problemen op te lossen, ligt er mogelijk meer moois in het verschiet dan louter in de toptien meedoen: “Ik herhaal mezelf, maar er zit echt veel meer in de auto. Als we dat eruit weten te halen, kunnen we later dit jaar – met wat geluk – misschien zelfs om een podiumplek vechten.”

Ondanks dat McLaren de druk op Honda aardig heeft opgevoerd, benadrukt de racing director van het team uit Woking dat hij verwacht dat 2016 een stuk beter wordt, hetgeen hij baseert op de stappen die andere motorleveranciers van 2014 op 2015 hebben gezet. “Mercedes en Ferrari hebben van het eerste op het tweede jaar enorm veel progressie geboekt met hun V6-motoren en wij verwachten dat ook te doen.”