McLaren heeft de optie om zich voor 2015 van Mercedes motoren te verzekeren laten verstrijken. Dat bericht Auto, Motor und Sport.

McLarens overeenkomst met Mercedes bevat enkele clausules die het kan lichten om zich voor 2014 en 2015 van Mercedes-motoren te verzekeren. De optie voor 2014 is opgenomen door het team uit Woking, maar de renstal heeft de optie voor 2015 laten verlopen, zo weet Auto, Motor und Sport te melden.

Volgens het Duitse tijdschrift had McLaren het afgelopen april aan Mercedes moeten laten weten als het in 2015 wederom Mercedes motoren zou willen gebruiken, maar heeft het dat niet gedaan.

Teambaas Martin Whitmarsh houdt zich tegenover het eveneens Duitse Motorsport-Total op de vlakte door te zeggen ‘nog altijd met Mercedes in gesprek te zijn’ en ‘ruim op tijd met uitsluitsel te komen’, maar volgens de beide Duitse publicaties is al duidelijk wat er gaat gebeuren: “Insiders hebben ons laten weten dat de optie verlopen is”, zo bericht Auto, Motor und Sport.

De Duitse publicatie geeft verder aan dit als een verder teken te zien dat ‘McLaren voor 2015 op Honda-motoren inzet’, refererend aan de al geruime tijd rondzingende geruchten dat de Japanse autofabrikant een comeback als motorleverancier overweegt.

Vraag en aanbod
Honda zou naar verluidt al een deal met McLaren gesloten hebben en de Britse renstal gratis van motoren willen voorzien. De FIA zou echter graag zien dat Honda behalve McLaren nog minstens één ander team van motoren voorziet, als is het niet helemaal duidelijk of dit alleen een wens is of ook daadwerkelijk verplicht.

De teams van Sauber en Lotus zijn genoemd als andere kandidaat-klanten van Honda, terwijl er daarnaast ook nog andere teams schijnen te zijn die ‘interesse hebben’ om vanaf 2015 met Honda-motoren te gaan rijden, al moeten zij er dan waarschijnlijk wel voor betalen.

Kostenplaatje
Dat er meer renstallen zijn die nadenken over een mogelijke overstap naar Honda, is niet verwonderlijk. Als de Formule 1 met ingang van 2014 het V6-tijdperk ingaat, worden de motorendeals namelijk een stuk duurder.

Renault zou volgens Auto, Motor und Sport de duurste leverancier worden, met een vraagprijs tussen de 20 en 23 miljoen euro per jaar. Mercedes zou – afhankelijk van wat voor ‘pakket’ een klant wil kopen – vanaf 20 miljoen euro motoren aanbieden, terwijl aan de Ferrari-motoren vermoedelijk een prijskaartje van zo’n 17 miljoen euro komt te hangen.