Motorsport Images
Daan de Geus
28 september 2019
Het team van McLaren stapt per 2021 over van Renault- naar Mercedes-motoren. McLaren heeft de al eerder rondzingende geruchten over een hereniging met de Duitse fabrikant bevestigd.
Het gaat daarbij om ‘een langlopende deal, van 2021 tot en met minstens 2024’, zo meldt het team. “Dit is voor ons een belangrijke stap binnen onze langetermijnvisie om weer succes te behalen in de Formule 1”, zegt McLaren-ceo Zak Brown over de motordeal. “Mercedes zet zowel als team als motorleverancier de toon, dus het is niet meer dan normaal dat we in deze fase van onze ontwikkeling een relatie met ze willen aangaan”, meent Brown. McLaren-teambaas Andreas Seidl noemt 2021 ‘een belangrijke mijlpaal’ in McLarens reis terug naar de top van de Formule 1. “Het is cruciaal om toegang tot juiste ingrediënten te hebben nu de Formule 1 straks een nieuw tijdperk ingaat”, doelt hij op de regelrevolutie van 2021, met de introductie van nieuwe bolides. “We kijken er daarbij naar uit vanaf 2021 een nieuwe relatie met Mercedes aan te gaan.” Namens Mercedes wil motorsportchef Toto Wolff McLaren ‘graag terug bij de Mercedes-familie’ verwelkomen. “We delen een rijk verleden, maar deze nieuw overeenkomst staat in het teken van de toekomst en het begin van een nieuw tijdperk waarin we McLaren de komende jaren motoren gaan leveren.” Wolff hoopt dat Mercedes het Britse team kan helpen terug te keren aan de top. “En we weten dat ze ons fabrieksteam ook willen verslaan!” Klantenmotoren
Het gaat om een deal voor klantenmotoren tussen McLaren en Mercedes. De relatie wordt dus anders dan de eerdere samenwerking. Toen was Mercedes vanaf 1995 eerst motorleverancier, maar nam later een groot aandeel in McLaren, dat daarmee jarenlang een soort Mercedes-fabrieksteam was. McLaren en Mercedes wonnen samen 78 Grands Prix, drie rijderstitels en werden één keer kampioen bij de constructeurs. Eind 2009 nam Mercedes het team van Brawn GP echter over en begon een compleet eigen fabrieksteam, eind 2014 stopte McLaren vervolgens met de samenwerking met Mercedes. Na een mislukt avontuur met Honda ging McLaren per 2018 met Renault in zee. Dat leverde een stap vooruit op, maar voor de langere termijn ziet McLaren dus meer heil in een hereniging met Mercedes. Voor Mercedes betekent het een uitbreiding van haar klantenbestand, dat ook Racing Point en Williams al telt. Lees ook: Honda breekt met McLaren, Renault en Toro Rosso uit elkaar Voor Renault, dat momenteel achter McLaren in het WK staat (McLaren is vierde, Renault vijfde), betekent McLarens switch dat de Franse fabrikant zich meer op het eigen fabrieksteam kan richten. Renault heeft geen andere klanten, maar is wel als eventuele partner van het mogelijke nieuwe Formule 1-team Panthera genoemd. Lees ook: Nieuw Formule 1-team Panthera Team Asia mogelijk vanaf 2021 op de grid
Het gaat daarbij om ‘een langlopende deal, van 2021 tot en met minstens 2024’, zo meldt het team. “Dit is voor ons een belangrijke stap binnen onze langetermijnvisie om weer succes te behalen in de Formule 1”, zegt McLaren-ceo Zak Brown over de motordeal. “Mercedes zet zowel als team als motorleverancier de toon, dus het is niet meer dan normaal dat we in deze fase van onze ontwikkeling een relatie met ze willen aangaan”, meent Brown. McLaren-teambaas Andreas Seidl noemt 2021 ‘een belangrijke mijlpaal’ in McLarens reis terug naar de top van de Formule 1. “Het is cruciaal om toegang tot juiste ingrediënten te hebben nu de Formule 1 straks een nieuw tijdperk ingaat”, doelt hij op de regelrevolutie van 2021, met de introductie van nieuwe bolides. “We kijken er daarbij naar uit vanaf 2021 een nieuwe relatie met Mercedes aan te gaan.” Namens Mercedes wil motorsportchef Toto Wolff McLaren ‘graag terug bij de Mercedes-familie’ verwelkomen. “We delen een rijk verleden, maar deze nieuw overeenkomst staat in het teken van de toekomst en het begin van een nieuw tijdperk waarin we McLaren de komende jaren motoren gaan leveren.” Wolff hoopt dat Mercedes het Britse team kan helpen terug te keren aan de top. “En we weten dat ze ons fabrieksteam ook willen verslaan!” Klantenmotoren
Het gaat om een deal voor klantenmotoren tussen McLaren en Mercedes. De relatie wordt dus anders dan de eerdere samenwerking. Toen was Mercedes vanaf 1995 eerst motorleverancier, maar nam later een groot aandeel in McLaren, dat daarmee jarenlang een soort Mercedes-fabrieksteam was. McLaren en Mercedes wonnen samen 78 Grands Prix, drie rijderstitels en werden één keer kampioen bij de constructeurs. Eind 2009 nam Mercedes het team van Brawn GP echter over en begon een compleet eigen fabrieksteam, eind 2014 stopte McLaren vervolgens met de samenwerking met Mercedes. Na een mislukt avontuur met Honda ging McLaren per 2018 met Renault in zee. Dat leverde een stap vooruit op, maar voor de langere termijn ziet McLaren dus meer heil in een hereniging met Mercedes. Voor Mercedes betekent het een uitbreiding van haar klantenbestand, dat ook Racing Point en Williams al telt. Lees ook: Honda breekt met McLaren, Renault en Toro Rosso uit elkaar Voor Renault, dat momenteel achter McLaren in het WK staat (McLaren is vierde, Renault vijfde), betekent McLarens switch dat de Franse fabrikant zich meer op het eigen fabrieksteam kan richten. Renault heeft geen andere klanten, maar is wel als eventuele partner van het mogelijke nieuwe Formule 1-team Panthera genoemd. Lees ook: Nieuw Formule 1-team Panthera Team Asia mogelijk vanaf 2021 op de grid
Gerelateerd nieuws
Norris had sprintrace liever anders gewonnen: ‘Ben blij dat je Oscar feliciteert’
02 november 2024 17:00 - GP São Paulo
Hamilton haalt hard uit naar Mercedes: ‘Verschrikkelijke race, vreselijke auto’
02 november 2024 16:38 - GP São Paulo
Norris ‘niet trots’ op presentje Piastri: ‘Wel perfect uitgevoerd’
02 november 2024 16:01 - GP São Paulo
Piastri over ‘lastige’ sprintrace: ‘Max was aan het einde erg snel’
02 november 2024 15:50 - GP São Paulo