Het afgelopen weekend was er voor Juan Pablo Montoya één om snel te vergeten. In de kwalificatie werd de Colombiaan geplaagd door een probleem met het bijtanken. En in de race ging het al niet veel beter. Na een spin in ronde 19 was het einde verhaal.


Zijn kansen op een aansprekend resultaat waren toen echter al danig verkleind. Nog niet eens zozeer vanwege zijn slechte start, maar omwille van de perikelen in de kwalificatie. Het McLaren-team stuurde hem tijdens de tweede kwalificatie de baan op met nagenoeg geen benzine. Fouten binnen het team waren hier de oorzaak van. Bronnen binnen McLaren wisten Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper naderhand te melden ’dat er koppen gingen rollen’. Of dit gezegd is in het heetst van de strijd of dat het echt zo is, moet binnenkort blijken.

Nadat Montoya de eerste ’cut’ had gehaald, keerde hij terug naar de pit. Een onoplettendheid in de pit zorgde ervoor dat zijn crew hem vergat bij te tanken. Waarna hij virtueel zonder benzine aan de tweede sessie begon. Het team realiseerde zich al snel dat ze een kostbare fout hadden gemaakt. ’JPM’ reed zijn cruciale run dan wel op nieuwe banden, maar hij had genoeg benzine om enkel langzaam rijdend terug te keren naar de pit.

Toen hij eenmaal was bijgetankt waren de banden niet meer optimaal, omdat deze afkoelden tijdens het bijtanken. Vanwege de tijdsdruk werd besloten om hem snel weer verder te laten rijden, zonder zijn banden te wisselen. Een andere set banden was nog niet voorradig. De McLaren-coureur had genoeg tijd om alsnog een snelle ronde te rijden, maar hij was niet snel genoeg om de toptien te halen. Al was hij slechts een tiende langzamer dan in de eerste sessie.

Het team hield zich in het persbericht na de kwalificatie op de vlakte. Het enige wat Ron Dennis erover wilde zeggen was dat er een fout was gemaakt tijdens het bijtanken. En hij bevestigde dat zijn coureur van banden had moeten wisselen. Eén ding stond wel vast, startplek twaalf viel de Colombiaan ten deel.

En hoewel Montoya ongetwijfeld de race in ging met het gevoel om terug te slaan, kwam ook daar helemaal niets van terecht. ,,Mijn start was weer een drama”, was zijn commentaar ondanks een plekje winst. Na één derde van de race zat die van de McLaren-coureur er op. Vanwege een spin in de eerste bocht, waarna zijn bolide op de curbstones bleef hangen. ,,Geen idee wat er gebeurde. Dat wil ik zelf juist ook wel weten!”

,,We proberen de auto te verbeteren en reden met een ongekende hoeveelheid benzine. De auto was heel erg zwaar”, zag hij toch nog wel mogelijkheden. Enige tijd na de race wijst hij het traction control-systeem als schuldige aan. ,,Ik denk dat dat het was, ja. Ik wilde opschakelen en plotseling brak de auto uit. Normaal gesproken grijpt de TC hier in, daar vertrouw je op. Om de één of andere reden gebeurde dat nu niet. Klinkt gek, maar ik weet het anders ook niet.”