Sutton Images
Alle koppen staan bij McLaren-Honda dezelfde kant op: de toekomst. Teambaas Eric Boullier vindt dat het team er klaar voor is om weer te strijden om overwinningen, Honda-baas Yusuke Hasegawa verwacht dat de motor in 2017 net zo krachtig is als die van Mercedes, en Fernando Alonso meent dat het team de juiste kant op gaat.
Gedurende het seizoen worden er stappen gezet door de formatie uit Woking. Waar het team vorig jaar nog achteraan het veld bungelde, kan het nu in veel races strijden om de punten. Met de zevende plaats van Fernando Alonso in Singapore bewijst McLaren-Honda nu serieus aan een opkomst bezig te zijn.
In gesprek met Sky Sports bericht teambaas Eric Boullier dat het team klaar is om te winnen. “Meer dan ooit tevoren”, voegt hij eraan toe. Sinds hij de rol van teambaas op zich heeft genomen, hebben de nodige veranderingen binnen het team plaatsgevonden.
“We moesten beslissen over een concept waar we in geloofden. Een winnend concept, dat we jarenlang wilden doorontwikkelen, in plaats van enkele maanden”, verklaart Boullier. “Dat is wat Red Bull de afgelopen zeven jaar heeft gedaan en Mercedes de afgelopen vijf jaar.”
Het team plukt nu al de eerste vruchten van hun werk. “Als je het gemiddelde van al de races neemt, strijden we met Ferrari op het gebied van het chassis. Red Bull en Mercedes staan boven ons, maar wij zijn the best of the rest“, vervolgt Boullier. “We moeten zeer efficiënt zijn wat aerodynamica betreft. Als je meer downforce brengt, verlies je op het gebied van drag. Als je een Mercedes-krachtbron hebt, kan je agressiever zijn in het doorontwikkelen van je auto.”
Honda-motor
Momenteel hanteert Honda een indeling van de krachtbron waar zowel de turbine als de compressor middenin de motor worden gehuisvest. Naar verluidt willen ze vanaf volgend jaar overstappen naar de indeling die ook Mercedes gebruikt, waarbij de compressor aan de voorkant en de turbine aan de achterkant van de motor worden geplaatst, waardoor meer ruimte overblijft voor de turbo. Hoofd van Honda’s Formule 1-project Yusuke Hasegawa tempert vooralsnog de verwachtingen. “Het is moeilijk te realiseren. Daarom hebben Ferrari en Renault het ook niet in gebruik, en daarom weet ik niet of wij het wel kunnen.” Hasegawa gelooft er echter wel in dat het gat naar Mercedes gedicht kan worden, ongeacht welke indeling van de krachtbron in gebruik is. “Ik zou graag aan het seizoen beginnen op hetzelfde niveau als Mercedes. Dat is ons eerste doel, ondanks het feit dat het moeilijk is om de grootte, het gewicht, het zwaartepunt en de betrouwbaarheid, op hetzelfde niveau te krijgen.” Alonso
Fernando Alonso blijft nog altijd onverminderd optimistisch. “We gaan de juiste richting op. Zowel op het gebied van het rijden en de concurrentiepositie, als mijn aspiraties om nog een derde keer wereldkampioen te worden. Voor die aspiraties moet je of in een Mercedes, of in een McLaren-Honda rijden. Dat is mijn mening en mijn gevoel.” Of die dag nog op tijd aanbreekt is nog maar de vraag. Alonso is inmiddels alweer 35 jaar oud, al denkt hij zelf nog geruime tijd mee te kunnen op dit niveau. De vraag is eerder of de Spanjaard nog de motivatie kan opbrengen om zijn Formule 1-carrière te vervolgen. Meerdere malen heeft hij zich negatief uitgelaten over de huidige staat van de Formule 1, met name het gemak waarmee de auto’s te besturen zijn. Zijn toekomst hangt dan ook af van de auto’s in 2017, waarmee hij hoopt het plezier dankzij de nieuwe reglementen te hervinden.
Momenteel hanteert Honda een indeling van de krachtbron waar zowel de turbine als de compressor middenin de motor worden gehuisvest. Naar verluidt willen ze vanaf volgend jaar overstappen naar de indeling die ook Mercedes gebruikt, waarbij de compressor aan de voorkant en de turbine aan de achterkant van de motor worden geplaatst, waardoor meer ruimte overblijft voor de turbo. Hoofd van Honda’s Formule 1-project Yusuke Hasegawa tempert vooralsnog de verwachtingen. “Het is moeilijk te realiseren. Daarom hebben Ferrari en Renault het ook niet in gebruik, en daarom weet ik niet of wij het wel kunnen.” Hasegawa gelooft er echter wel in dat het gat naar Mercedes gedicht kan worden, ongeacht welke indeling van de krachtbron in gebruik is. “Ik zou graag aan het seizoen beginnen op hetzelfde niveau als Mercedes. Dat is ons eerste doel, ondanks het feit dat het moeilijk is om de grootte, het gewicht, het zwaartepunt en de betrouwbaarheid, op hetzelfde niveau te krijgen.” Alonso
Fernando Alonso blijft nog altijd onverminderd optimistisch. “We gaan de juiste richting op. Zowel op het gebied van het rijden en de concurrentiepositie, als mijn aspiraties om nog een derde keer wereldkampioen te worden. Voor die aspiraties moet je of in een Mercedes, of in een McLaren-Honda rijden. Dat is mijn mening en mijn gevoel.” Of die dag nog op tijd aanbreekt is nog maar de vraag. Alonso is inmiddels alweer 35 jaar oud, al denkt hij zelf nog geruime tijd mee te kunnen op dit niveau. De vraag is eerder of de Spanjaard nog de motivatie kan opbrengen om zijn Formule 1-carrière te vervolgen. Meerdere malen heeft hij zich negatief uitgelaten over de huidige staat van de Formule 1, met name het gemak waarmee de auto’s te besturen zijn. Zijn toekomst hangt dan ook af van de auto’s in 2017, waarmee hij hoopt het plezier dankzij de nieuwe reglementen te hervinden.
Gerelateerd nieuws
Button blikt terug op zijn succesvolste F1-seizoen: ‘Het was geen sprookje’
09 november 2024 15:00 - Nieuws
Overtreding kostenplafond: FIA heeft Honda en Alpine flinke boetes opgelegd
30 oktober 2024 10:00 - Nieuws
Honda verwacht conflicten met Newey bij Aston Martin: ‘Visies komen niet altijd overeen’
24 oktober 2024 17:02 - Nieuws
Honda bemoeit zich met tweede Red Bull-stoeltje: ‘Tsunoda verdient een test’
20 oktober 2024 20:30 - GP Verenigde Staten