Formule1
Diederik Plug
22 mei 2011
Nigel Melker verlaat Barcelona na het tweede GP2-weekend van het seizoen als leider in het kampioenschap, maar heeft nog veel werk te verzetten om die voorsprong in stand te houden.
In de kwalificatie voor eerste race op zaterdag zag het er nog somber uit voor de Nederlander; hij kwam niet verder dan de zestiende startplek. Oorzaak: een bizarre fout van RSC Mücke, Melkers team. “Na Istanbul heeft het team de auto zoals gewoonlijk helemaal uit elkaar gehaald. Bij het opnieuw opbouwen van de wagen hebben ze het differentieel verkeerd om ingebouwd”, vertelt Melker.
“Door die fout krijg je enorm veel overstuur en op het circuit de Catalunya heb je daar sowieso al heel veel last van. Kortom: ik kon dus helemaal niets met de auto.” Doordat het probleem pas na de trainingen in Barcelona werd ontdekt, kon ik geen goede set-up vinden, dus dan loop je telkens achter de feiten aan.”
Gezien die problemen is het nog een topprestatie dat Melker Race 1 op zaterdag als zesde wist te finishen in de door Mitch Evans (MW Arden) gewonnen race.
Vandaag deed Melker het een maatje beter. Gestart als derde, passeerde hij dankzij een megastart Dean Smith (Addax) en zette de achtervolging in op raceleider Tamas Pal Kiss (Tech 1). Die kon de Nederlander relatief eenvoudig afhouden en won.
Voor drama in de tweede race zorgde een fraaie startcrash, veroorzaakt door twee op de grid stilvallende auto’s, waartegen vervolgens drie andere auto’s kleunden. Zulke crashes lijken een trend te worden, want ook bij de GP2 vonden in beide races bij de start enkele zware klappers plaats.
Melker leidt het GP3-kampioenschap na Barcelona met 22 punten, waarmee hij 2 punten voorsprong heeft op Andrea Caldarelli. Voor het volgende raceweekend in Valencia (25 en 26 juni) rekent hij erop dat het team zijn leven heeft gebeterd.
“Ik heb dit weekend een behoorlijk intensief gesprek gehad met het team, en ze hebben beterschap beloofd”, zegt Melker. “Fouten als met dat differentieel mogen gewoon niet gebeuren, zeker als ik de engineers telkens vertel dat er iets mis moet zijn met de auto.”