Mercedes bereid tot compromis over motorreglement
Sutton Images
Vincent Sondermeijer
5 november 2014
Het getouwtrek rondom de versoepeling van de zogeheten engine freeze sleept zich al een tijdje voort, maar er lijkt schot in de zaak te komen. Mercedes-teambaas Toto Wolff is bereid tot een compromis, mits dat de zaak niet teveel op de kosten drijft.
“Als er een compromis nodig is om de stabiliteit van de sport op de lange termijn te waarborgen, en om ervoor te zorgen dat de regels niet elk jaar veranderen, dan moeten we daar naar kijken”, aldus Wolff. Het grootste bezwaar dat Wolff en Mercedes tegen de engine unfreeze maakten, waren de kosten die er volgens hen mee verbonden zijn. Dat bezwaar is nog niet van de baan: “Wij moeten bijvoorbeeld voor acht auto’s motoren leveren; meer dan Honda, Renault en Ferrari volgend jaar.”
Wolff legt uit dat Mercedes de unfreeze daardoor onevenredig hard in de portemonnee zou voelen. “Het plan is om de periode waarin we de motor mogen aanpassen uit te breiden. Waarschijnlijk door naast het huidige update-moment in de winter, een tweede moment in te bouwen tijdens het seizoen. De verbeterde motor moeten we voor we hem introduceren uitgebreid testen, maar dat kan niet op de baan omdat we daar dan nog alleen met de eerste versie mogen rijden. Dus zijn we puur op de testbank aangewezen om acht krachtige, betrouwbare motoren te bouwen. Dat kost een vermogen.”
Mercedes blijft dus voorzichtig, maar onderzoekt de mogelijkheden. “We zijn aan het rekenen geslagen, we kijken wat voor gevolgen de unfreeze precies zal hebben”, zegt Wolff. “Wat zijn de financiële gevolgen, en hoe zit het met de logistiek? Nogmaals: Honda levert aan twee auto’s, Ferrari en Renault aan vier, en wij aan acht. Dat is een groot verschil.”
Dat Mercedes de deur nu toch op een kier zet, moet concurrenten Ferrari, Renault en Honda als muziek in de oren klinken. Die eerste twee motorleveranciers lopen al heel het seizoen achter de feiten aan, omdat ze volgens het motorreglement niets aan hun minder krachtige power units mogen doen. Christian Horner, teambaas van Renault-‘fabrieksteam’, en Ferrari-chef Marco Mattiacci zeiden onlangs al dat de unfreeze in het belang van de sport is.
Gerelateerd nieuws
VT1 GP Las Vegas: Weinig grip, snel Mercedes en vijfde plek Verstappen
22 november 2024 04:34 - GP Las Vegas
Hamilton geeft toe: ‘Ik wilde Mercedes na Brazilië al verlaten’
21 november 2024 14:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas