Het team van Mercedes koos er in de kwalificatie voor Michael Schumacher en Nico Rosberg geen tijd te laten neerzetten in Q3, zodat ze morgen een afwijkende strategie kunnen aanhouden.

Schumacher en Rosberg kozen er als enige coureurs uit de toptien voor om op de hardere van de twee Pirelli-compounds aan Q3 te beginnen. Door het snelheidsverschil tussen de twee compounds maakte dit ze bij voorbaat echter al praktisch kansloos voor betere klasseringen dan de negende en tiende plek, en dus doken Schumacher en Rosberg zonder een tijd neer te zetten weer naar binnen.

“We hadden het natuurlijk wel kunnen proberen, maar op deze banden zou het ontzettend veel moeite hebben gekost om zelfs maar één of twee plaatsjes hoger te eindigen, dus daarom besloten we maar om onze banden te sparen”, vertelt Schumacher.

“Nu hebben we bovendien een vers setje banden om de race op te beginnen en meer opties voor morgen, dus hopelijk kunnen we er dan het beste van maken”, vervolgt Schumacher, die dankzij zijn betere tijd in Q2 één plaatsje voor zijn teamgenoot mag starten.

Diezelfde teamgenoot Rosberg geeft overigens aan ook achter het tactische van plan Mercedes te staan en heeft verder niet veel te melden, behalve dat hij denkt dat het nog wat tijd gaat kosten alvorens Mercedes het maximale uit haar nieuwe updates weet te halen: “Ze werken hier al redelijk goed, maar het gaat zeker nog wel even duren voordat we ze kunnen optimaliseren”, zo deelt hij mede.

Wat de race van morgen betreft, durft Rosberg geen concrete verwachtingen uit te spreken. “Het wordt vast een interessante race en ik ben benieuwd naar wat wij kunnen klaarspelen.”