Van de vier topteams heeft Mercedes als enige nog geen handtekening onder het nieuwe Concorde Verdrag van Bernie Ecclestone gezet, en het lijkt erop alsof de onderhandelingen nog wel even gaan duren.

 

Ferrari, Red Bull en McLaren zijn allen akkoord met het nieuwe Concorde Verdrag dat Ecclestone heeft voorgesteld en dat het eind dit jaar aflopende verdrag met ingang van 2013 moet opvolgen.

 

Deze teams zijn – naar verluidt, want weinig van de inhoud van het verdrag wordt openbaar gemaakt – door Ecclestone binnengehengeld met financiële lokkertjes die ze een groter deel van de inkomsten garanderen, terwijl ze daarnaast alle drie op termijn een plekje aan de bestuurstafel van de sport schijnen te krijgen.

 

De extra financiële tegemoetkoming die deze teams krijgen, naast het prijzengeld dat ze jaarlijks al opstrijken dankzij hun prestaties, is ook gebaseerd op de historische waarde en het succesvolle ‘verleden’ van deze renstallen in de sport, waarbij vooral wordt gekeken naar de periode van na het jaar 2000.

 

McLaren en Ferrari worden – behalve dat ze al wat krijgen voor hun jarenlange deelname en geschiedenis in de sport – dus ook ‘beloond’ voor hun zeges en kampioenschappen van de afgelopen jaren, terwijl de meest recente kampioen Red Bull vanwege haar twee opeenvolgende wereldtitels ook een warme behandeling krijgt.

 

Mercedes lijkt daar echter niet op te kunnen rekenen, aangezien het pas sinds 2010 meedoet en niet zoveel succes heeft gehad, en dat is waarom het nog geen akkoord met Ecclestone heeft gesloten, zo suggereren berichten in vooral de Duitse en Engelse media.

 

Volgens onder meer Auto, Motor und Sport en Sport Bild bestaat er onenigheid tussen Ecclestone en het Duitse team over de ‘historische waarde’ van de renstal. Hoewel Ecclestone wel toegeeft dat Mercedes ‘van veel waarde voor de Formule 1 is’ en ze ‘altijd heeft gesteund en dit ook wil blijven doen’. “Maar dan heb ik het wel over het automerk”, benadrukt Eccclestone, die vindt dat Mercedes als Formule 1-team ‘weinig geschiedenis heeft’.

 

Ecclestone vindt namelijk dat het huidige Mercedes als een opvolger van de renstallen van Tyrrell, BAR en Honda gezien moet worden en hekelt het feit dat het team frequent in andere handen is overgegaan: “Dit team komt in mijn ogen voort uit Tyrrell en ik geloof dat ze sindsdien vier keer van eigenaar en naam veranderd zijn. Voor zover ik het kan zien hebben ze dus maar één race gewonnen.”

 

Ecclestone lijkt daarbij dus vooral naar het Mercedes-team dat sinds 2010 in de Formule 1 rijdt en pas één keer – toevallig enkele weken geleden – een zege heeft weten te pakken.

 

Aan de negen overwinningen van Mercedes in de jaren 1954 en 1955, met Juan Manuel Fangio achter het stuur, die beide jaren ook de titel pakte, hecht hij dus niet al teveel waade, al steken negen á tien zeges sowieso schril af bij de 217 van Ferrari en 176 van McLaren. Daarnaast doet Ferrari onafgebroken mee sinds 1950 en McLaren sinds 1966. Mercedes – voor haar rentree – enkel in ’54 en ’55.

 

Volgens Ecclestone heeft hij dit ook uitgelegd aan Mercedes-topman Dieter Zetsche en hij stelt dat deze ‘dat volgens mij ook wel heeft begrepen’. Het probleem ligt volgens Ecclestone dan ook bij teambaas Ross Brawn: “Hij lijkt namelijk de indruk te hebben dat dit team sinds de Tyrrell-dagen meerdere titels en een race of tachtig gewonnen heeft.”

 

Ecclestone lijkt er daarnaast op te zinspelen dat hij sowieso geen al te grote vriend van Brawn is. “Hij is nooit erg aardig tegen me geweest.” Bij Mercedes houdt men zich vooralsnog op de vlakte over de onderhandelingen: “Wij zeggen hier niets over totdat we de tijd daar rijp voor vinden”, verklaart de renstal die één van de grootste voorstanders was van de constructeursorganisatie FOTA, ironisch genoeg juist bedoeld om een front te vormen in dit soort situaties.

 

Wat verder op de achtergrond nog meespeelt is dat er binnen de bestuursraad van Mercedes verdeeldheid bestaat over het Formule 1-project en de daarbij behorende kosten. Ook is er onduidelijkheid over de rol die investeringsgroep Aabar in de toekomst bij het Formule 1-team gaat vervullen. Aabar heeft momenteel zo’n veertig procent van de renstal in bezit, maar overweegt dit aandeel van de hand te doen.