Ferrari en – vooral – Red Bull zijn uitgesproken tegenstanders van de veranderingen aan de vloer die de FIA wil doorvoeren, maar Mercedes en McLaren roepen de autosportbond juist op standvastig te zijn en door te pakken.
De FIA voert met ingang van de Grote Prijs van België zoals bekend een richtlijn in die porpoising – het hevige stuiteren van de auto’s op hoge snelheid – tegen moet gaan. Voor 2023 staan er verdere regelwijzigingen ingetekend, met veranderingen aan de vloer die porpoising nog verder moeten inperken. Dit met oog op de veiligheid, met meerdere coureurs die geklaagd hebben over (rug)klachten. Daarnaast zou het stuiteren ook link zijn omdat dit het zicht kan verstoren, of er ineens grip verloren kan gaan.
De lobby voor wijzigingen aan de vloer loopt al een tijd en de FIA lijkt er nu gehoor aan te hebben gegeven. Lang niet elk team is daar blij mee, want lang niet elk team heeft (even veel) last van porpoising. Zo stuitert de Ferrari behoorlijk, maar remt het de Scuderia amper af. Red Bull heeft daarentegen mogelijk het minst last van allemaal. Red Bull-teambaas Christian Horner hekelt de ‘vloerlobby’ dan ook en vindt het kwalijk dat de FIA haar oren hier naar heeft laten hangen om ‘een bepaald team te helpen’.
Lees ook: Horner vermoedt dat aangepaste regels voor 2023 ‘bepaald team helpen’
‘Geen game changer’
Horner doelt daarmee op Mercedes, dat enorm veel last heeft van porpoising, terwijl de Brit benadrukt dat het niet fair is de regels gedurende het jaar (mogelijk ingrijpend) te veranderen. Mercedes-teambaas Toto Wolff vertelt Sky Sports echter dat hij dat laatste argument niet steekhoudend vindt, want: “Het gaat om veel meer dan een maas in de wet”, stelt hij. “Ik vind dan ook dat deze richtlijn gewoon drie races geleden al ingevoerd had moeten worden, toen werd vastgesteld dat de auto’s te veel stuiterden.”
Volgens Wolff gaat de nieuwe richtlijn ook heus geen wereld van verschil maken en zal de rangorde niet ineens radicaal anders zijn als de teams na de zomerstop in België met hun aangepaste vloeren verschijnen. “Het gaat geen enorm verschil maken. Red Bull zal hun auto waarschijnlijk alleen aan de voorkant wat omhoog moeten zetten.” Het wordt, zegt hij, hoe dan ook geen game changer, met de FIA die volgens hem gewoon een stel niet volledig geformuleerde regels aanscherpt.
‘Voet bij stuk houden’
Met oog op zowel de aanpassingen voor Spa als de verdere veranderingen aan de vloer voor 2023 krijgt Wolff bijval van McLaren-teambaas Andreas Seidl. “Wij steunen de beslissingen van de FIA”, wordt hij door Autosport geciteerd. “De FIA heeft duidelijk gemaakt dat het een veiligheidskwestie is. Daarom vinden wij het belangrijk dat ze nu doorpakken en voet bij stuk houden.”
Volgens Autosport zijn Mercedes en McLaren samen wel in de minderheid wat hun support aan de FIA betreft en zijn Red Bull, Ferrari, Alfa Romeo, AlphaTauri, Williams en Haas tegen de voorgestelde regelveranderingen. De posities van Aston Martin en Alpine zijn minder duidelijk, al staan zij mogelijk aan de kant van Mercedes en McLaren.
Lees ook: FIA stelt maatregelen voor om porpoising in 2023 te verminderen