
Het nieuwe kwalificatiesysteem zint Horner totaal niet.
Mercedes-topman Niki Lauda, die zijn mening sowieso nooit onder stoelen of banken steekt, noemt het veranderen van de kwalificatie ‘de grootste fout ooit’. “Zoiets als dit heb ik nog nooit meegemaakt. Het slaat echt nergens op! Alle spanning is verdwenen. Ik vind dat de teambazen en Bernie Ecclestone bij elkaar moeten komen en we gelijk terug moeten grijpen op het oude systeem”, verklaart Lauda, die zelfs vindt dat daarmee ‘geen seconde te verliezen is’. Mercedes-teambaas Toto Wolff benadrukt tegenover Sky Sports dat hij ‘de Formule 1 liever niet op tv afkraakt’. Maar: “Dit nieuwe kwalificatiesysteem is echt behoorlijk slecht.” Volgens Wolff was er grond om de kwalificatie te veranderen, omdat circuitbazen en promoters hier om hadden gevraagd. “Maar we hebben helaas iets nieuws bedacht dat niet werkt. In tegendeel zelfs. De sport is er niet beter op geworden. We moeten dus wederom om de tafel om een oplossing voor dit nieuwe probleem te bedenken.” Ecclestone
Bernie Ecclestone, de grote baas van de Formule 1, laat aan Autosport weten ook geen fan te zijn. “Dat was ik vanaf het begin al niet”, maakt hij duidelijk. “Wat we nu hebben gezien, is dat het best wel waardeloos is.” Volgens Ecclestone is het zeker mogelijk het systeem snel te veranderen, maar zomaar teruggaan naar het oude format lost volgens hem ook niks op: “Dan blijf je het probleem houden dat alles zo voorspelbaar is en Mercedes telkens eerste en tweede wordt.” Ecclestone zelf herhaalt de voorkeur te geven aan een – eveneens omstreden – plan om coureurs na afloop van de kwalificatie aan de hand van de WK-stand straftijd aan hun broek te geven. “Dan start de nummer één uit de kwalificatie bijvoorbeeld als zevende en krijg je een door elkaar gehusselde grid. Dat moet zeker in de eerste helft van een race voor het nodige spektakel zorgen, terwijl de snelste uit de kwalificatie nog altijd kans heeft om te winnen.”