Daan de Geus
19 maart 2016
Er is pas één kwalificatie onder het nieuwe knockoutsysteem afgewerkt, maar als het aan Mercedes en Red Bull ligt, gaat het nu al op de schop.
Mercedes-topman Niki Lauda, die zijn mening sowieso nooit onder stoelen of banken steekt, noemt het veranderen van de kwalificatie ‘de grootste fout ooit’. “Zoiets als dit heb ik nog nooit meegemaakt. Het slaat echt nergens op! Alle spanning is verdwenen. Ik vind dat de teambazen en Bernie Ecclestone bij elkaar moeten komen en we gelijk terug moeten grijpen op het oude systeem”, verklaart Lauda, die zelfs vindt dat daarmee ‘geen seconde te verliezen is’. Mercedes-teambaas Toto Wolff benadrukt tegenover Sky Sports dat hij ‘de Formule 1 liever niet op tv afkraakt’. Maar: “Dit nieuwe kwalificatiesysteem is echt behoorlijk slecht.” Volgens Wolff was er grond om de kwalificatie te veranderen, omdat circuitbazen en promoters hier om hadden gevraagd. “Maar we hebben helaas iets nieuws bedacht dat niet werkt. In tegendeel zelfs. De sport is er niet beter op geworden. We moeten dus wederom om de tafel om een oplossing voor dit nieuwe probleem te bedenken.” Ecclestone
Bernie Ecclestone, de grote baas van de Formule 1, laat aan Autosport weten ook geen fan te zijn. “Dat was ik vanaf het begin al niet”, maakt hij duidelijk. “Wat we nu hebben gezien, is dat het best wel waardeloos is.” Volgens Ecclestone is het zeker mogelijk het systeem snel te veranderen, maar zomaar teruggaan naar het oude format lost volgens hem ook niks op: “Dan blijf je het probleem houden dat alles zo voorspelbaar is en Mercedes telkens eerste en tweede wordt.” Ecclestone zelf herhaalt de voorkeur te geven aan een – eveneens omstreden – plan om coureurs na afloop van de kwalificatie aan de hand van de WK-stand straftijd aan hun broek te geven. “Dan start de nummer één uit de kwalificatie bijvoorbeeld als zevende en krijg je een door elkaar gehusselde grid. Dat moet zeker in de eerste helft van een race voor het nodige spektakel zorgen, terwijl de snelste uit de kwalificatie nog altijd kans heeft om te winnen.”
“We mogen wel excuses aan de fans maken”, windt Red Bull-teambaas Christian Horner er ten overstaan van de BBC geen doekjes om. “We hebben er immers niet bepaald een show van gemaakt. De kwalificatie zat er vijf minuten voor het eind eigenlijk al op. Dat komt omdat jongens als Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel op het eind in een positie zaten waarin ze eigenlijk niks meer konden doen.”
“Ik denk dat we moeten accepteren dat dit niet werkt”, stelt Horner zelfs al. “We hebben het geprobeerd en nu moeten we hier van leren. De kwalificatie moet naar een hoogtepunt opbouwen, in plaats van zo aflopen. Laten we onze koppen dus vooral niet in het zand steken, maar actie ondernemen. We moeten nog voor Bahrein veranderingen doorvoeren en wat mij betreft gaan we terug naar het oude systeem”, luidt de oproep van Horner.
MercedesMercedes-topman Niki Lauda, die zijn mening sowieso nooit onder stoelen of banken steekt, noemt het veranderen van de kwalificatie ‘de grootste fout ooit’. “Zoiets als dit heb ik nog nooit meegemaakt. Het slaat echt nergens op! Alle spanning is verdwenen. Ik vind dat de teambazen en Bernie Ecclestone bij elkaar moeten komen en we gelijk terug moeten grijpen op het oude systeem”, verklaart Lauda, die zelfs vindt dat daarmee ‘geen seconde te verliezen is’. Mercedes-teambaas Toto Wolff benadrukt tegenover Sky Sports dat hij ‘de Formule 1 liever niet op tv afkraakt’. Maar: “Dit nieuwe kwalificatiesysteem is echt behoorlijk slecht.” Volgens Wolff was er grond om de kwalificatie te veranderen, omdat circuitbazen en promoters hier om hadden gevraagd. “Maar we hebben helaas iets nieuws bedacht dat niet werkt. In tegendeel zelfs. De sport is er niet beter op geworden. We moeten dus wederom om de tafel om een oplossing voor dit nieuwe probleem te bedenken.” Ecclestone
Bernie Ecclestone, de grote baas van de Formule 1, laat aan Autosport weten ook geen fan te zijn. “Dat was ik vanaf het begin al niet”, maakt hij duidelijk. “Wat we nu hebben gezien, is dat het best wel waardeloos is.” Volgens Ecclestone is het zeker mogelijk het systeem snel te veranderen, maar zomaar teruggaan naar het oude format lost volgens hem ook niks op: “Dan blijf je het probleem houden dat alles zo voorspelbaar is en Mercedes telkens eerste en tweede wordt.” Ecclestone zelf herhaalt de voorkeur te geven aan een – eveneens omstreden – plan om coureurs na afloop van de kwalificatie aan de hand van de WK-stand straftijd aan hun broek te geven. “Dan start de nummer één uit de kwalificatie bijvoorbeeld als zevende en krijg je een door elkaar gehusselde grid. Dat moet zeker in de eerste helft van een race voor het nodige spektakel zorgen, terwijl de snelste uit de kwalificatie nog altijd kans heeft om te winnen.”
Gerelateerd nieuws
Kan Verstappen het recordaantal wereldtitels evenaren? ‘Niet iets waar ik op uit ben’
25 november 2024 15:00 - Nieuws
Robin Frijns looft Verstappen: ‘Dit was geen kwestie van sigaar in de mond en wegrijden’
25 november 2024 12:05 - GP Las Vegas
Pérez prijst Verstappen: ‘Hij heeft het beste seizoen gehad dat ik ooit heb gezien’
25 november 2024 10:42 - GP Las Vegas