Sutton Images
Daan de Geus
28 juli 2014
Mercedes gaat wederom in beraad over het al dan niet gebruiken van teamorders en gaat verder overwegen wat de beste manier is om Nico Rosberg en Lewis Hamilton tegen elkaar te laten racen.
Het nieuwste teamorder-incident bij Mercedes vond plaats tijdens de slotfase van de Grand Prix van Hongarije, toen Hamilton werd gesommeerd plaats te maken voor de achter hem rijdende Rosberg, die nog een pitstop moest maken en – mits hij snel doorgang zou vinden – mogelijk daarna op een vers setje banden nog om de zege zou kunnen strijden.
Hamilton, die de race zou uitzingen op een ouder setje rubber, toonde echter geen intentie om aan de kant te gaan. Rosberg bleef daardoor rondenlang achter hem plakken, alvorens alsnog zijn late laatste stop te maken en daarna in de slotronden wél met rasse schreden dichterbij te komen, maar Hamilton en de nummers één en twee Daniel Ricciardo en Fernando Alonso niet alsnog te pakken.
Na afloop van de Grand Prix toonde nummer vier Rosberg zich niet heel gelukkig, maar stelde hij zich wel professioneel op. “Ik vroeg niet om de teamorder, het team kwam er mee, maar dit is wel iets dat we intern moeten bespreken.”
Hamilton ‘geschokt’
Teamgenoot Hamilton trok wat harder van leer. “Ik ben zeer, zeer geschokt door het verzoek van het team om aan de kant te gaan”, geeft hij te verstaan. “Nico zat niet dichtbij genoeg om me in te halen en ik deed voor mijn gevoel nog volop mee in de race, dus ik voelde er ook niets voor van het gas te gaan en zo terrein te verliezen op Ricciardo en Alonso.” Hamilton zat verder niet op de teamorder te wachten vanwege het in de achtergrond – of voor het Mercedes-duo wellicht in de voorgrond – spelende duel om de titel. “Het team dacht doordat we op andere strategieën zaten wellicht dat we niet echt met elkaar in gevecht waren in deze race, maar zo werkt het natuurlijk niet. Als ik Nico had laten passeren, had hij me een paar ronden later ingepakt.” Zoals het nu uitspeelde, liep Hamilton uiteindelijk drie punten in op Rosberg, wiens voorsprong nu nog maar elf punten bedraagt. Dat had dus heel anders kunnen zijn, maar of Rosberg de race zonder Hamiltons ‘weigering’ daadwerkelijk had kunnen winnnen, wil de Mercedes-top niet met zoveel woorden zeggen, ook al wil ook het management in gesprek over de situatie. Teambelang
De redenen waarom zijn enigszins uiteenlopend. Adviseur en bestuursvoorzitter Niki Lauda omdat hij vindt dat de teamorder in de eerste plaats niet uitgevaardigd had moeten worden, iets wat teambaa Toto Wolff inmiddels ook begint in te zien. “Het is wel duidelijk dat de strijd tussen Lewis en Nico alleen maar feller gaat worden en onze aanvankelijke aanpak niet meer werkt”, erkent hij. “Aangezien we meer dan 170 punten voor staan bij de constructeurs, moeten we Lewis en Nico misschien ook maar gewoon compleet vrij laten om tegen elkaar te racen”, denkt Wolff. “We kunnen het namelijk niet meer maken één van onze jongens te vragen hun onderlinge duel en respectievelijke titelcampagnes ondergeschikt te maken aan het belang van het team”, beseft Wolff, die tijdens de zomerstop met beide rijders over de situatie en mogelijke toekomstige aanpak gaat spreken.
Teamgenoot Hamilton trok wat harder van leer. “Ik ben zeer, zeer geschokt door het verzoek van het team om aan de kant te gaan”, geeft hij te verstaan. “Nico zat niet dichtbij genoeg om me in te halen en ik deed voor mijn gevoel nog volop mee in de race, dus ik voelde er ook niets voor van het gas te gaan en zo terrein te verliezen op Ricciardo en Alonso.” Hamilton zat verder niet op de teamorder te wachten vanwege het in de achtergrond – of voor het Mercedes-duo wellicht in de voorgrond – spelende duel om de titel. “Het team dacht doordat we op andere strategieën zaten wellicht dat we niet echt met elkaar in gevecht waren in deze race, maar zo werkt het natuurlijk niet. Als ik Nico had laten passeren, had hij me een paar ronden later ingepakt.” Zoals het nu uitspeelde, liep Hamilton uiteindelijk drie punten in op Rosberg, wiens voorsprong nu nog maar elf punten bedraagt. Dat had dus heel anders kunnen zijn, maar of Rosberg de race zonder Hamiltons ‘weigering’ daadwerkelijk had kunnen winnnen, wil de Mercedes-top niet met zoveel woorden zeggen, ook al wil ook het management in gesprek over de situatie. Teambelang
De redenen waarom zijn enigszins uiteenlopend. Adviseur en bestuursvoorzitter Niki Lauda omdat hij vindt dat de teamorder in de eerste plaats niet uitgevaardigd had moeten worden, iets wat teambaa Toto Wolff inmiddels ook begint in te zien. “Het is wel duidelijk dat de strijd tussen Lewis en Nico alleen maar feller gaat worden en onze aanvankelijke aanpak niet meer werkt”, erkent hij. “Aangezien we meer dan 170 punten voor staan bij de constructeurs, moeten we Lewis en Nico misschien ook maar gewoon compleet vrij laten om tegen elkaar te racen”, denkt Wolff. “We kunnen het namelijk niet meer maken één van onze jongens te vragen hun onderlinge duel en respectievelijke titelcampagnes ondergeschikt te maken aan het belang van het team”, beseft Wolff, die tijdens de zomerstop met beide rijders over de situatie en mogelijke toekomstige aanpak gaat spreken.
Gerelateerd nieuws
Sprintkwalificatie GP São Paulo: Pole Piastri, Norris vuurt ook waarschuwingsschot af
01 november 2024 20:24 - GP São Paulo
Russell pleit opnieuw voor professionele stewards na controversiële duels
01 november 2024 12:30 - GP São Paulo
Wolff blij met strijd Norris en Verstappen: ‘Hebben er allemaal profijt van’
30 oktober 2024 19:00 - GP São Paulo
Mercedes moet ontwikkelingen noodgedwongen stopzetten na torenhoge kosten door crashes
30 oktober 2024 11:00 - Nieuws