Het team van Mercedes hoopt met haar nieuwe W11-bolide haar koelingsproblemen te hebben opgelost. Oververhitting was de laatste jaren één van Mercedes’ grootste problemen.
Mercedes heeft de Formule 1 sinds 2014 gedomineerd, door elke rijders- en alle constructeurstitels sindsdien te winnen. Toch heeft het team ook geregeld geworsteld. Met name als er onder hete omstandigheden en/of op hoogte gereden wordt. Dan heeft Mercedes vaak koelingsproblemen.
De afgelopen twee seizoenen werd dit met name duidelijk in Oostenrijk en Mexico. Het oplossen van de koelingsproblemen stond dan ook op het lijstje met verbeterpunten voor de auto van dit jaar – de W11 – voor Mercedes. “We hebben dit dan ook verbeterd”, citeert
Motorsport Mercedes’ James Allison.
Allison, de technisch directeur van Mercedes, legt uit dat Mercedes dit onder meer heeft gedaan door meer ruimte voor de radiateurs te maken, die voor koeling moeten zorgen. “Tijdens een seizoen is dit een zeer moeilijke aanpassing om te maken”, zegt Allison. “Maar tussen twee seizoenen door, lukt dit wel.”
Lees ook: In beeld: Bottas en Hamilton maken eerste meters met de Mercedes W11
Pech is zeldzaam bij Mercedes, maar het had de laatste jaren geregeld koelingsproblemen. Foto: Motorsport Images
Volgens Allison betekent dit wel een kleine gewichtstoename. Mercedes’ chassisafdeling is echter ook geholpen door werk op de motorafdeling. “Zij hebben hard gewerkt om ervoor te zorgen dat de motor op hogere temperaturen kan opereren. Dat betekent dat wij qua koeling minder hoefden te vinden.”
Met beide aanpassingen, hoopt Mercedes haar koelingsproblemen op te hebben gelost. De oververhitting van de motor tentoonspreidde zich de afgelopen jaren niet alleen in Oostenrijk en Mexico, maar ook in verkeer. De Mercedes-coureurs konden anderen hierdoor soms niet kort volgen.