Met coureurs op de derde en zevende startplaats had Mercedes er op gerekend goed te kunnen scoren in Maleisië, maar een stroeve race leverde het Duitse team uiteindelijk slechts één punt op.

 

Dat schamele punt heeft Mercedes te danken aan Schumacher, die als derde was vertrokken maar uiteindelijk slechts als tiende over de streep kwam. “Na die goede startpositie, is het erg jammer om slechts één punt te pakken”, geeft Schumacher toe. “Ik werd aan het begin van de race echter getoucheerd, waardoor ik spinde. Mijn kansen waren daardoor gelijk bekeken.”

 

Schumacher viel na te touché met Grosjean – die hij in interview met Motorsport-Total overigens onnodig en zonde noemt – terug naar de zestiende plek. Hoewel hij nog wel wat plekken goed kon maken, waren de omstandigheden op de baan volgens hem erg lastig. “Het zicht was belabberd en meer dan op de baan blijven kon ik niet doen. De wedstrijdleiding nam de juiste beslissing door de race stop te leggen.”

 

Na de hervatting schoof Schumacher door naar de elfde plaats. Vervolgens bleef hij de rest van de race net buiten de toptien rondhangen, totdat Williams-coureur Pastor Maldonado uitviel en Schumacher toch nog een puntje kon meenemen. “Ik was graag hoger geëindigd, zeker aangezien het team hard heeft gewerkt en ons racetempo prima was, maar omdat de andere teams ook een aardig tempo te pakken hadden, kon ik geen verdere posities meer goedmaken.”

 

“Het is naar aanleiding van deze race hoe dan ook duidelijk dat we ervoor moeten zorgen dat we onze kwalificatie-snelheid in de race beter leren vast te houden, maar ik ben er zeker van dat onze technische jongens daar wel iets op vinden. Ik heb dan ook een positief gevoel voor de volgende races, zeker aangezien het wel buiten kijf staat dat we als team beter zijn geworden.”

 

Teamgenoot Nico Rosberg was zelfs één enkel punt niet gegeven. Hij kwam als dertiende onder de zwart-wit geblokte vlag door. “Ik had geen geluk vandaag”, resumeert hij. “Hoewel ik na de herstart tot de vierde plaats was opgeklommen, was de bandenslijtage van mijn intermediates erg hoog en moest ik een extra pitstop maken.”

 

“Positief is wel dat ik in mijn laatste stint – op droogweerbanden – mijn duel met Jenson Button wist te winnen doordat ik een goed tempo kon rijden en de bandenslijtage van deze slicks wel goed kon managen, maar het is wel overduidelijk dat onze race pace nog wat werk vereist.”