Terwijl Nico Rosberg alles onder controle had en naar de zege cruisete in Bakoe, stond Lewis Hamiltons Mercedes ronden lang in cruise control.

Hamilton was daar niet happy mee, want hij had ‘geen vermogen’. “De motor stond zo ingesteld dat het voelde alsof ik rondreed zonder enige hulp van het energy recovery system“, zegt hij, verwijzend naar het deel van de hybride turbokrachtbron dat zo’n 160 pk – of meer – waard is. Hamilton kon de oplossing niet vinden op zijn stuur.

Formula One World Championship 2016, Round 8, European Grand Prix, Baku, Azerbaijan, Sunday 19 June 2016 - Lewis Hamilton (GBR) Mercedes AMG F1 on the grid.

Hamilton had een lastige race door technische problemen.

Over de boordradio mopperde Hamilton – als tiende begonnen na een crash in de kwalificatie – al flink richting zijn team, maar Mercedes mocht hem niet helpen door de radiorestricties die tegenwoordig gelden. “Dit is belachelijk! Ik druk straks gewoon op alle knoppen, want zo kan ik niet verder”, foeterde de Brit, wiens team kalm reageerde dat dat niet aan te raden was.

“Er zijn honderden verschillende combinaties mogelijk met alle knoppen en schakelaars”, legt Hamilton na afloop uit. “Het maakt ook niet uit hoeveel je alles bestudeert, want je kunt ze nooit allemaal kennen. Ik keek de hele tijd naar mijn display om te zien wat er mis was, maar kon niet achterhalen of ik iets anders dan normaal had gedaan.”

Hamilton voegt daar nog aan toe dat hij, ‘nu de Formule 1 qua techniek zo gecompliceerd is geworden’, niet snapt dat er geen hulp van de pitmuur geboden mag worden. “Maar ik vind het vooral jammer dat ik zo niet echt mee kon racen”, verzucht hij. “Als ik het sneller had opgelost, had ik misschien nog verder vooraan mee kunnen doen.”

Tien rondjes voor het einde van de race, was het probleem opeens opgelost, maar toen was het voor Hamilton te laat zich nog aan het front te melden. De Engelsman finishte zo als vijfde. “Het was ‘m gewoon niet vandaag. Het is niet anders. Ik heb in ieder geval nog punten gescoord. Volgende keer beter.”

Rosberg
‘Volgende keer beter’ is iets wat teamgenoot Rosberg na afloop van de laatste drie races riep, na teleurstellingen in Barcelona, Monaco en Montréal. In Bakoe ging het daadwerkelijk weer beter. Wat heet: Rosberg verzilverde zijn poleposition, reed de hele race aan de leiding en won met zestien tellen voorsprong op Sebastian Vettel.

“Ik ben heel blij met deze zege”, vertelt de Duitser. “Ik voelde me één met de auto op een manier die ik nog nooit eerder heb meegemaakt. Ik had geen moment het gevoel dat er iets fout zou gaan”, zegt de coureur die eerder overigens last had van hetzelfde probleem als Hamilton, maar dat wél snel wist te verhelpen. Een verschil daarbij, legt teambaas Toto Wolff Formula1.com uit, is dat Rosberg vlak daarvoor iets op het stuur had veranderd: “Daardoor zat hij gelijk op het goede pad met het zoeken naar een oplossing.”

Rosberg zelf bedankt het team verder nog voor hoe ‘awesome‘ de Mercedes W07 Hybrid was, terwijl hij zich verder gelukkig toont dat er geen safetycars nodig waren. “Want dat had mijn race kunnen verpesten, maar het was uiteindelijk een vrij probleemloze middag voor me.”