Het team van Mercedes heeft zich tijdens de eerste twee vrij trainingen met bezig gehouden met het vinden van een juiste afstelling voor de race. Met name de banden vormen dit seizoen tijdens de races een probleem voor het Duitse team.

 

Michael Schumacher toonde zich na afloop tevreden met een probleemloze eerste dag. De Duitser is aan het eind van dag zelfs het snelst van allemaal. “Ik ben tot nu toe zeer tevreden met hoe de auto zich gedraagt”, aldus Schumacher. “De balans is goed en dat betaalt zich dan ook uit in goede rondetijden. We zullen goed naar de data moet kijken om er achter te komen waar we werkelijk staan. Ik kijk in ieder geval erg uit naar de kwalificatie.”

 

Teamgenoot Nico Rosberg vond zichzelf terug op respectievelijk de tweede en de vijfde plaats. Rosberg spreekt van een leerzame dag: “Het is voor ons belangrijk dat we tijdens de trainingen zo veel mogelijk uitproberen. Dat is ons gelukt, wat ons veel waardevolle informatie oplevert. De omstandigheden waren wisselvallig en dat maakt het vinden van een goede afstelling lastig. We hadden wat problemen met onze banden aan de voorkant, wat met de kou te maken zou kunnen hebben. Dat is echter iets wat voor de race op zondag nog helemaal kan omslaan.”

 

Ook teambaas Ross Brawn liet zich na afloop positief uit over de eerste dag. “In de eerste training hebben we niet heel veel kunnen doen, maar dat hebben we in de tweede sessie weten in te halen, vertelt Brawn. “We weten dat we met weinig brandstof aan boord snel kunnen zijn en dus hebben we ons met name gericht op de race. We moeten zo goed mogelijk met de banden leren omgaan.”

 

Mercedes-chef Norbert Haug had woorden van gelijke strekking klaar. Hij voegde daar aan toe dat de zijn coureurs goed werk hebben geleverd en dat er een solide basis is voor de kwalificatie van morgen.

 

Michael Schumacher maakte nog even van de gelegenheid gebruik om zich tevreden te uiten over het besluit van de FIA om de Mercedes-achtervleugel wederom legaal te verklaren: “Misschien dat er nu wat minder over gepraat kan worden. Het team heeft iets bedacht wat goed werkt. Hoewel de tijdwinst wordt overschat, is het nu aan de teams om zich er bij neer te leggen dat we dit systeem hebben en dat dit systeem voor ons werkt”, besluit Schumacher.