Sutton Images
Daan de Geus
29 april 2017
Teamorders willen ze het liever niet noemen, maar de snelste coureur krijgt voortaan prioriteit bij Mercedes in het gevecht met Ferrari en Sebastian Vettel.
“Ferrari is competitief, Sebastian doet vooraan mee, maakt geen fouten en maakt er echt een strijd van. Ons nieuwe beleid is daarom dat als één van onze coureurs niet sneller is dan de ander, dat hij deze niet mag blokkeren”, vertelt Mercedes-topman Niki Lauda aan BBC Sports.
“Het gaat er dan gewoon om dat je in het teambelang denkt en handelt, maar dat is geen teamorder”, wil Lauda dat woord niet in de mond nemen.
Een dergelijke insteek is volgens Lauda echter ‘niet meer dan logisch’. Hij illustreert dat met een voorbeeld: “Als ik niet sneller ben dan mijn teamgenoot, moet ik aan de kant om hem de ruimte te geven met Vettel te vechten”, zegt Lauda, volgens wie Vettel ‘de te kloppen coureur is’.
“In het verleden zat het anders. Toen domineerden we met beide auto’s en kon niemand er tussen komen, maar dit jaar kunnen we na drie races wel stellen dat het een compleet ander verhaal is.”
Volgens Lauda is Vettel ‘het grootste probleem’ voor Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, waarbij het niet zo is dat Hamilton of Bottas een nummer één status krijgt binnen het team. “Lewis is tot nog toe het snelst geweest, maar dat kan veranderen en dit beleid werkt beide kanten op.”
Mercedes-teambaas Toto Wolff benadrukt dat het Duits-Engelse team geen teamorders zal gebruiken ‘zoals we die vijftien jaar geleden zagen’. “Een situatie waarin je de race regisseert om één coureur te laten winnen ten bate van het kampioenschap, bevalt ons totaal niet.”
“Maar als je het hebt over een situatie waarin er een verschil in tempo bestaat tussen de coureurs en we weten hoe dat komt, dan kunnen we ingrijpen, zoals in de vorige race, in Bahrein.”