Mercedes heeft het heft vooralsnog in handen in Spanje. Lewis Hamilton en Nico Rosberg sloten allebei een vrijdagtraining als snelste af. Rosberg was het snelst in lange runs, Hamilton over een enkele ronde.

Rosberg was in de ochtendsessie de snelste man op de baan, waarna Hamilton na de lunch de snelste tijd liet noteren. Hamiltons voorsprong op Rosberg was daarbij een stuk groter dan omgekeerd het geval was: Rosberg kwam in VT2 vier tienden te kort op Hamilton, terwijl laatstgenoemde in de ochtendsessie slechts zeven honderdsten van een seconde trager was dan Rosberg.

Terugblikkend op de vrijdag op het Circuit de Catalunya-Barcelona laat Hamilton weten dat het ‘een hele redelijk dag’ was. “Ik ben vooral met de set-up bezig geweest”, vertelt hij. “De wind is hier verraderlijk en maakt het qua afstelling een lastig verhaal, net zoals het feit dat het in VT2 veel warmer was ook ongetwijfeld invloed heeft gehad op de rondetijden, maar het belangrijkste was hoe dan ook om de banden onder de knie te krijgen.”

“Met oog op de race is het cruciaal om te weten hoe het hier zit met de perfomance en slijtage van de Pirelli’s”, weet Hamilton, die daarentegen nog niet weet hoe zijn lange runs waren: “We hebben die data namelijk nog niet bekenen, maar de pace voelde goed”, besluit hij.

Rosberg
Volgens berekeningen van onder meer Motorsport-Total en de BBC waren Rosbergs lange runs echter beter dan die van Hamilton. Niet vreemd wellicht, gezien het feit dat Rosberg meldt dat hij zich daar in de middag op heeft geconcentreerd. “En ik was tevreden met mijn tempo tijdens de langere stints”, voegt hij daar aan toe, waarbij hij aangeeft dat Mercedes in dat opzicht ‘sneller dan Ferrari lijkt te zijn’.

Waar hij naar eigen zeggen nog aan moet werken, zijn de vliegende rondjes. “Over een enkele ronde moet ik nog wat snelheid zien te vinden, maar daar ga ik vanavond met het team aan zitten”, verklaart Rosberg, die hoopt dat de omstandigheden ‘wat prettiger en beter te voorspellen zijn’ voor de kwalificatie en race, want volgens de Duitser gaf het asfalt weinig grip en maakten de wind en wisselijke temperatuur het er niet makkelijker op.