Daan de Geus
16 november 2015
Mercedes bepaalt op welke strategie haar coureurs aangewezen zijn en dat laat weinig ruimte voor flexibiliteit. Dat maakt Toto Wolff duidelijk, nadat dit voor de tweede race op rij een discussiepunt was.
Tijdens en na de Grands Prix van Mexico en Brazilië – die allebei door Nico Rosberg werden gewonnen – zette teamgenoot Lewis Hamilton vraagtekens bij de strategie van Mercedes. In Mexico wilde hij er eigenlijk niet aan uit voorzorg een extra stop te maken, om zo de kans te hebben met een andere strategie aan Rosberg voorbij te komen. In Brazilië vroeg Hamilton om dezelfde reden tijdens de race om een andere strategie, maar Mercedes zei nee.
Mercedes-teambaas Toto Wolff legt uit waarom: “Wij houden al sinds 2013 vast aan het principe om met beide coureurs dezelfde strategie te hanteren. Dat werkt goed voor ons en we wijken er dus niet vanaf. De coureurs beschikken in de auto immers niet over alle data en hebben het overzicht niet. Daarbij speelt als ze racen uiteraard ook de emotie mee. Dat alles draagt niet bij aan het nemen van goede strategische beslissingen.”
Volgens Wolffs collega-teamchef Paddy Lowe, de hoofdverantwoordelijke voor alle technische zaken, is het beleid bij Mercedes om haar coureurs vrijuit te laten racen. Daar hoort volgens hem – in tegenstelling tot wat Wolff zegt – wel degelijk bij dat de coureurs afwijkende strategieën mogen hanteren. “Maar”, zo maakt hij een belangrijk voorbehoud: “We laten ze niet als een soort wanhoopsdaad een strategie volgen die volgens ons niet werkt.”
In Brazilië was het daarbij zo dat Mercedes, dat oorspronkelijk voor twee stops wilde gaan, wel op drie stops moest overstappen. Omdat Ferrari voor drie stops ging en Sebastian Vettel redelijk in de buurt zat, verklaart de Oostenrijker. Volgens Wolff hielden Hamiltons banden het bovendien niet vol. Vanwege die optelsom was het dus logisch om voor een driestopper te gaan, aldus Wolff.
Hamilton & Rosberg
Hamilton vertelt dat hij ‘gewoon wilde weten of er andere opties waren’. “Het kan toch niet zo zijn dat er maar twee strategieën zijn om te volgen? Ik wilde risico wel nemen. Als je telkens dezelfde strategie hebt, is de strijd immers bij de start al gestreden en volg je elkaar gewoon naar de finish.” Hamilton was ook van mening dat hij sneller was dan Rosberg, maar er simpelweg niet langs kwam. Rosberg bestrijdt dat. Hij had de race naar eigen zeggen onder controle en reguleerde zijn tempo en bandenslijtage. Volgens Rosberg moest Mercedes overigens mede vanwege Hamilton van twee op drie stops overstappen: “Toen we nog op koers waren voor een tweestopper, reed hij zijn banden aan gort. Met twee stops had hij het nooit gered.” Rosberg houdt er qua strategie verder een andere filosofie op na dan Hamilton. “We baseren ons op de computersimulaties, want meer kun je niet doen. Het zou daarbij niet eerlijk zijn als degene die tweede rijdt door een pure gok toch wint omdat de berekeningen van de computer toch niet goed blijken. Het gaat erom dat Lewis en ik het op de baan tegen elkaar opnemen.”
Hamilton vertelt dat hij ‘gewoon wilde weten of er andere opties waren’. “Het kan toch niet zo zijn dat er maar twee strategieën zijn om te volgen? Ik wilde risico wel nemen. Als je telkens dezelfde strategie hebt, is de strijd immers bij de start al gestreden en volg je elkaar gewoon naar de finish.” Hamilton was ook van mening dat hij sneller was dan Rosberg, maar er simpelweg niet langs kwam. Rosberg bestrijdt dat. Hij had de race naar eigen zeggen onder controle en reguleerde zijn tempo en bandenslijtage. Volgens Rosberg moest Mercedes overigens mede vanwege Hamilton van twee op drie stops overstappen: “Toen we nog op koers waren voor een tweestopper, reed hij zijn banden aan gort. Met twee stops had hij het nooit gered.” Rosberg houdt er qua strategie verder een andere filosofie op na dan Hamilton. “We baseren ons op de computersimulaties, want meer kun je niet doen. Het zou daarbij niet eerlijk zijn als degene die tweede rijdt door een pure gok toch wint omdat de berekeningen van de computer toch niet goed blijken. Het gaat erom dat Lewis en ik het op de baan tegen elkaar opnemen.”
Gerelateerd nieuws
Russell pleit opnieuw voor professionele stewards na controversiële duels
01 november 2024 12:30 - GP São Paulo
Wolff blij met strijd Norris en Verstappen: ‘Hebben er allemaal profijt van’
30 oktober 2024 19:00 - GP São Paulo
Mercedes moet ontwikkelingen noodgedwongen stopzetten na torenhoge kosten door crashes
30 oktober 2024 11:00 - Nieuws
Hamilton worstelt opnieuw met ‘rampzalige’ Mercedes: ‘Had sneller moeten zijn’
27 oktober 2024 15:00 - GP Mexico