Daan de Geus
12 april 2015
Lewis Hamilton heeft in China zijn tweede zege van het jaar gepakt. Het draaide er voor de Mercedes-coureur om het gat naar teamgenoot Nico Rosberg onder controle te houden, hetgeen zonder problemen lukte. Ondertussen werd ook Ferrari geklopt.
Hoewel Rosberg het gat af en toe aanzienlijk wist te verkleinen en Hamilton vooral in de eerste helft van de race in het vizier hield – waarbij het Mercedes-duo de eerste twee stints op de zachte banden aflegde – daar was Hamilton na de tweede reeks pitsstops op de medium-compound simpelweg sneller onderweg. Dat de uiteindelijke marge nihil lijkt, valt enkel toe te schrijven aan de safety car.
Dat maakt Hamilton althans duidelijk op het erepodium, na de gebruikelijke woorden van dank aan zijn team: “Ik had nog wat in reserve voor de slotfase, want ik had mijn banden goed gespaard. De hele race draaide sowieso om het managen van de bandenslijtage, dus het was wel jammer dat ik het gat naar Nico op het eind niet nog groter heb kunnen maken doordat de safety car de baan op kwam.”
“Voor het einde van de race was dat ook wel een beetje een anti-climax, maar de veiligheid staat natuurlijk voorop. Wij mogen hoe dan ook tevreden zijn. Nadat Ferrari ons versloeg in Maleisië, hebben we hier goed teruggeslagen. We waren duidelijk weer een tandje sneller en daar mogen we heel trots op zijn”, aldus de kampioenschapsleider, die dertien punten voor staat op Ferrari-rijder Sebastian Vettel en zeventien punten meer heeft dan Rosberg.
Rosberg
Diezelfde Nico Rosberg berust er ondertussen in dat er in China niet meer in zat dan een tweede plek. “Tweede, tsja, zo is het. Ik heb alles gegeven”, vertelt hij. “Ik probeerde het gat op het eind nog te dichten en heb daarbij wat risico’s genomen, maar m’n banden gingen er gewoon aan”, legt hij uit. Wat de Duitser tevreden stemt, is dat hij Vettel heeft verslagen, nadat zijn landgenoot in de eerste twee stints wel erg dichtbij kon komen. Rosberg vroeg Mercedes ook nog over de radio om de voor hem rijdende Hamilton het gaspedaal wat dieper in te laten trappen, uit angst voor Vettel en omdat zijn eigen banden te snel zouden slijten als hij dichter achter Hamilton zou moeten rijden. De boodschap over de boordradio was een goede indicatie van hoezeer Mercedes met de strategie bezig was, nu Ferrari de Duits-Engelse formatie onder druk kan zetten. Dat alles goed uitpakte en het gat naar Vettel na de tweede reeks stops groter werd, doet Rosberg dan ook goed. “Het was fijn om ze met een redelijke marge te verslaan, nadat zij in Maleisië nog wonnen. Het team heeft dat goed opgepakt”, zo prijst ook hij Mercedes tot slot.
Diezelfde Nico Rosberg berust er ondertussen in dat er in China niet meer in zat dan een tweede plek. “Tweede, tsja, zo is het. Ik heb alles gegeven”, vertelt hij. “Ik probeerde het gat op het eind nog te dichten en heb daarbij wat risico’s genomen, maar m’n banden gingen er gewoon aan”, legt hij uit. Wat de Duitser tevreden stemt, is dat hij Vettel heeft verslagen, nadat zijn landgenoot in de eerste twee stints wel erg dichtbij kon komen. Rosberg vroeg Mercedes ook nog over de radio om de voor hem rijdende Hamilton het gaspedaal wat dieper in te laten trappen, uit angst voor Vettel en omdat zijn eigen banden te snel zouden slijten als hij dichter achter Hamilton zou moeten rijden. De boodschap over de boordradio was een goede indicatie van hoezeer Mercedes met de strategie bezig was, nu Ferrari de Duits-Engelse formatie onder druk kan zetten. Dat alles goed uitpakte en het gat naar Vettel na de tweede reeks stops groter werd, doet Rosberg dan ook goed. “Het was fijn om ze met een redelijke marge te verslaan, nadat zij in Maleisië nog wonnen. Het team heeft dat goed opgepakt”, zo prijst ook hij Mercedes tot slot.
Gerelateerd nieuws
Mercedes ontdekt belangrijke inzichten na dominante prestatie in Las Vegas
25 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Wolff vol ontzag voor Verstappen: ‘Het was de dominantie van de coureur’
24 november 2024 14:00 - GP Las Vegas