Mercedes zal niet alles op alles zetten om de Grand Prix van Duitsland te redden
Motorsport Images
Laurens Stade
13 augustus 2019
Mercedes-teambaas Toto Wolff zegt dat de autofabrikant uit Stuttgart niet zal ingrijpen om te proberen om de Grand Prix van Duitsland voor 2020 te behouden. Mercedes-Benz was dit jaar de titelsponsor van de Grand Prix, waarmee het had geholpen om de race voor dit jaar mogelijk te maken, maar zal niet nog eens helpen.
”De deal van vorig jaar kwam vrij spontaan tot stand”, zegt Wolff tegen Motorsport.com. ”We hadden een ontmoeting met Chase (Carey) en Sean (Bratches), en zij vroegen ons of wij financieel konden bijdragen om het tekort te overbruggen. En binnen een half uur hebben we een deal gesloten om de Grand Prix van Duitsland te realiseren.”
Wolff zegt dat Mercedes na de eenmalige bijdrage niet in staat is om nogmaals te helpen. ”We zitten nu niet in de positie om dit voort te zetten. Ook omdat ik van mening ben dat we ons niet moeten mengen met de zaken van Liberty Media en Formule 1. Het is aan hen om te beslissen welke circuits er komen en gaan”, aldus de Oostenrijker.
Lees ook: Grand Prix van Mexico blijft komende drie jaar op de Formule 1-kalender
‘Chase bepaalt waar we naartoe gaan’
De Mercedes-teambaas snapt dat het een overduidelijke waarde heeft voor het bedrijf, maar benadrukt dat Mercedes niet betrokken wilde zijn bij het aandringen op de Grand Prix van Duitsland. ”Allereerst vind ik het echt bemoedigend dat er zoveel interesse is om een race te organiseren. Liberty heeft het grote probleem dat er meer vraag dan aanbod is. En dat is goed, ook voor de teams, omdat we fundamenteel een groot deel van het prijzengeld delen”, aldus Wolff. ”Daar wil ik het bij laten,” vervolgt de Oostenrijker, ”omdat het aan Chase en zijn team is om te bepalen waar we naartoe gaan. Voor ons is de Duitse Grand Prix belangrijk, omdat Daimler een Duits bedrijf is en we hebben daar veel familie en vrienden, maar het zijn onze zaken niet. We kunnen hen aanmoedigen om de Duitse Grand Prix te overwegen, maar het is uiteindelijk aan Chase om dat te bepalen.” De kalender voor 2020 lijkt op een recordaantal van 22 races af te stevenen. Dankzij het verlengen van het contract met Engeland en Mexico, en naar alle waarschijnlijkheid ook Italië en Spanje, lijkt Duitsland de afvaller te zijn. Lees ook: Contract Silverstone met vijf jaar verlengd
De Mercedes-teambaas snapt dat het een overduidelijke waarde heeft voor het bedrijf, maar benadrukt dat Mercedes niet betrokken wilde zijn bij het aandringen op de Grand Prix van Duitsland. ”Allereerst vind ik het echt bemoedigend dat er zoveel interesse is om een race te organiseren. Liberty heeft het grote probleem dat er meer vraag dan aanbod is. En dat is goed, ook voor de teams, omdat we fundamenteel een groot deel van het prijzengeld delen”, aldus Wolff. ”Daar wil ik het bij laten,” vervolgt de Oostenrijker, ”omdat het aan Chase en zijn team is om te bepalen waar we naartoe gaan. Voor ons is de Duitse Grand Prix belangrijk, omdat Daimler een Duits bedrijf is en we hebben daar veel familie en vrienden, maar het zijn onze zaken niet. We kunnen hen aanmoedigen om de Duitse Grand Prix te overwegen, maar het is uiteindelijk aan Chase om dat te bepalen.” De kalender voor 2020 lijkt op een recordaantal van 22 races af te stevenen. Dankzij het verlengen van het contract met Engeland en Mexico, en naar alle waarschijnlijkheid ook Italië en Spanje, lijkt Duitsland de afvaller te zijn. Lees ook: Contract Silverstone met vijf jaar verlengd