Als Mercedes derde blijft bij de constructeurs, dan ziet teambaas Toto Wolff een aanzienlijk voordeel voor 2023. Zijn team krijgt dan namelijk 14 procent meer windtunneltijd dan Red Bull, waardoor er voor Mercedes kansen liggen om zich weer voorin te melden.
Mercedes hoopte met de W13 haar dominantie voort te zetten, maar zo zou het niet lopen. Het team zag toe hoe Ferrari en Red Bull om de zeges streden en dreigt voor het eerst sinds 2011 geen zege te pakken. Bij Mercedes weten ze inmiddels wat er beter moet voor volgend jaar en dat is een behoorlijke waslijst.
“Het DNA van de auto zal volgend jaar veranderen, dat staat vast”, zegt teambaas Toto Wolff. Hij benadrukt wel meteen dat dat niet per se zichtbaar is aan de buitenkant. “Maar wat zeker is, is dat het DNA van de auto, de architectuur van de auto, volgend jaar zal veranderen.
Lees ook: Rosberg: ‘Wordt lastig voor Ferrari en Mercedes om weer in de buurt van Red Bull te komen’
Het was geen geweldig seizoen voor Mercedes, maar dat biedt ook licht aan het einde van de (wind)tunnel. Het team krijgt namelijk, als het derde blijft bij de constructeurs, 14 procent meer tijd in de windtunnel dan Red Bull. Dat kan, weet Wolff ook, een flink voordeel bieden. Voorlopig lijkt het er ook op dat er niet veel zal veranderen aan die derde plek: Mercedes heeft met drie races te gaan 416 punten, Ferrari staat op 469.
“Het was dan ook een aanzienlijk nadeel,” blikt Wolff terug op vorig jaar, “omdat we in 2021 het leidende team waren en toen ook nog de constructeurstitel wonnen. De eerste helft van 2022 hadden we dus 7 procent minder windtunneltijd dan Red Bull en veel minder dan Ferrari. Dat is nu andersom.”
“Wij krijgen ten opzichte van Red Bull 14 procent meer tijd als we op de derde plaats eindigen. Die extra tijd is precies waar de regels voor gemaakt zijn, om ons de kans te geven om het voordeel in te perken en terug te slaan”, aldus Wolff.