Dinsdag was MF1 Racing in feite één jaar oud, 24 januari 2005 werd namelijk bekend dat de Midland Group Jordan Grand Prix had overgenomen. Een jaar waarin veel is gebeurd. FORMULE 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper zoekt uit hoe het team er nu voorstaat. De plannen om in 2006 een geheel nieuw team te starten konden terug de kast in toen de mogelijkheid om Jordan over te nemen zich aanbood. Op de vroege zaterdagochtend van 22 januari werd er overeenstemming bereikt, twee dagen later werd officieel bekend dat Eddie Jordan het veld had geruimd.

Oorspronkelijk had Midland het plan opgevat een jaar later met een geheel nieuw team te debuteren in de Formule 1. Dallara zou het chassis bouwen en Trevor Carlin zou de opbouw van het team verzorgen, maar de beslissing om Jordan over te nemen had grote gevolgen. De plannen werden bijgesteld en Carlin vertrok halverwege het seizoen. Toch moet het team nog echt beginnen, dat gebeurt 3 februari als de nieuwe auto wordt gepresenteerd.

,,Ik voel me een jaar ouder, maar het team is jonger! Het was geen gemakkelijk jaar, maar dat gold ook voor de situatie rond het team. We hebben een stabielere omgeving geprobeerd te creëren”, blikt teambaas Colin Kolles terug op Midlands eerste seizoen in de Formule 1. ,,Volgens mij zijn we in die opzet geslaagd, maar het kan nog altijd beter.”

,,Qua personeel hebben we een erg jong team, een goede keuze als je kijkt naar de toekomst denk ik. Deze mensen willen laten zien wat ze kunnen, dus met de motivatie zit het wel goed. De concurrentie doet het misschien anders, dat moeten ze dan maar zelf weten.”

Kolles denkt dat niet zomaar, hij trekt de parallel met de succesjaren van Jordan. ,,Jonge engineers en coureurs waren toen de sleutel tot succes. Ik noem bijvoorbeeld Mark Smith en Mike Gascoyne, mensen die nu alom gewaardeerd worden. Jordan kwam pas in de problemen toen ze het anders gingen doen, met ervaren coureurs en engineers die beschouwd werden als supersterren.”

Kolles geeft toe dat het team er goed voorstaat. Niet alleen voor 2006, maar ook voor de daaropvolgende seizoenen. Maar hij erkent ook dat het niet makkelijk zal worden, nu concurrenten als BMW Sauber en Red Bull ook vooruit gaan.

,,Je moet je elke dag verbeteren, dat is altijd zo. Ook als je meedraait aan de top. Constant moet je het beste uit jezelf naar boven willen halen. We zijn nog niet waar we willen staan, maar langzaam vallen de puzzelstukjes op de juiste plaats”, meent Kolles. ,,Onze structuur is duidelijk en dat werkt goed, alleen moet we nog efficiënter gaan werken. We zijn al goed, maar het kan en moet nog beter.”

Veel hangt af van de M16, de eerste bolide die geheel door MF1 Racing is geproduceerd. Volgens Kolles ligt alles op schema en zal de nieuwe bolide behoorlijk afwijken van de EJ15B. ,,Vorige week hebben we op Silverstone de nieuwe achterkant, versnellingsbak en ophanging van de auto getest. Na de launch zetten we het testen voort, in Jerez, Valencia en Barcelona. Vijftien testdagen hebben we ingeroosterd staan. Zat tijd om de auto te leren kennen, hopelijk is de nieuwe wagen snel genoeg!”