Mogelijk 22 races op kalender in 2020, Ferrari tegen plan om extra krachtbron toe te staan
Laurens Stade
3 augustus 2019
Ferrari ziet geen heil in het plan om een extra motor toe te staan, mocht de kalender voor 2020 daadwerkelijk 22 races bevatten. Het zou verkeerd zijn om dat te doen, omdat er voor 2021 een plan klaarligt om 24 races toe te staan, zónder extra krachtbron. Ferrari-teambaas Mattia Binotto noemt het ‘onzinnig’, omdat het alleen maar extra kosten met zich meebrengt.
De Grand Prix van Spanje lijkt behouden voor volgend jaar nu de Catalaanse overheid het financiële plan heeft goedgekeurd. Dat betekent nog niet meteen dat de kalender ook 22 races zal tellen, omdat de teams en motorfabrikanten akkoord moeten gaan met dit voorstel. Het toestaan van vier motoren in plaats van drie in een seizoen, zou extra kosten opleveren voor klantenteams.
Ferrari toont zich geen voorstander van dit plan. ”We steunen het idee van 22 races, als dat voor meer inkomsten zorgt. Maar we moeten zorgvuldig kijken naar de kosten. In 2021 willen we misschien 24 races, zonder extra krachtbron tot onze beschikking. Het zou dus een foute beslissing zijn om voor volgend jaar, met één race extra, een extra krachtbron toe te staan. Het levert alleen maar meer kosten op, wat onzinnig is”, aldus Binotto tegen Motorsport.com.
Red Bull-teambaas Christian Horner zou een vierde krachtbron wel accepteren, zolang het geen extra kosten met zich meebrengt. Daarvoor zou er minder getest moeten worden. ”In plaats van motoren gebruiken voor tests, kunnen we de tests vóór en tijdens het seizoen verminderen. Als dat een extra motor vrijmaakt, die het merendeel van de teams toch zou gebruiken, zou dat een mogelijkheid kunnen zijn”, aldus Horner. Veel coureurs zitten op dit moment aan de tweede of zelfs de derde en laatste motor voor het seizoen, voordat ze over de limiet gaan en straffen krijgen. Horner ziet dat alleen maar erger worden met een extra race erbij. ”Vanaf de volgende race komt er een reeks straffen, en we zijn pas halverwege het seizoen. Het zou dus teveel gevraagd zijn om van teams te verwachten dat ze met drie krachtbronnen en drie componenten het seizoen uitrijden”, voegt de Red Bull-teambaas toe.
‘Minder testen’
Red Bull-teambaas Christian Horner zou een vierde krachtbron wel accepteren, zolang het geen extra kosten met zich meebrengt. Daarvoor zou er minder getest moeten worden. ”In plaats van motoren gebruiken voor tests, kunnen we de tests vóór en tijdens het seizoen verminderen. Als dat een extra motor vrijmaakt, die het merendeel van de teams toch zou gebruiken, zou dat een mogelijkheid kunnen zijn”, aldus Horner. Veel coureurs zitten op dit moment aan de tweede of zelfs de derde en laatste motor voor het seizoen, voordat ze over de limiet gaan en straffen krijgen. Horner ziet dat alleen maar erger worden met een extra race erbij. ”Vanaf de volgende race komt er een reeks straffen, en we zijn pas halverwege het seizoen. Het zou dus teveel gevraagd zijn om van teams te verwachten dat ze met drie krachtbronnen en drie componenten het seizoen uitrijden”, voegt de Red Bull-teambaas toe.