Sutton Images
Vincent Sondermeijer
26 augustus 2016
Op de vrijdag in Spa moesten bij Mercedes niet Nico Rosberg of Lewis Hamilton het hardst aan de bak, maar de monteurs van laatstgenoemde coureur. Zij plaatsten tweemaal een bijna geheel nieuwe aandrijving in Hamiltons auto.
Dat Hamilton van plan was twee nieuwe verbrandingsmotoren, MGU-K’s, MGU-H’s en turbo’s te laten installeren, was voorafgaand aan het weekend al bekend. Dat hij de race daardoor zondag als allerlaatste moet beginnen ook. De wereldkampioen bouwt met de dubbele motorwissel een buffer op, zodat hij hopelijk zonder verdere gridstraffen het seizoen af kan maken.
Er was dus werk aan de winkel voor Hamiltons monteurs, die voorafgaand aan beide trainingen de hele handel in de W07 van de Brit moesten monteren. “De jongens hadden een zware dag”, zegt Hamilton. “Ik heb heel veel respect voor ze en bedank ze enorm voor hun harde werk.”
Eenvoudige dag
Hamilton leek zijn nieuwe motor ’s morgens nog niet tot het uiterste te drijven, gezien de zeven tienden die hij in de eerste vrije training moest toegeven op teamgenoot Nico Rosberg. ’s Middags reed Hamilton wedstrijdsimulaties, waardoor hij slechts tot de dertiende tijd kwam. “Het was een eenvoudige dag voor mij”, vat Hamilton het begin van zijn raceweekend samen. “We hebben ons programma netjes afgewerkt, zodat we ons op de rest van het weekend kunnen richten. Het was wel lastig om de banden in goede conditie te houden, maar daar heeft iedereen last van.” Snelle halo
Ook Rosberg, die naar eigen zeggen veel met bandenslijtage te maken kreeg. “Het wordt zondag heel belangrijk om daar goed mee om te gaan”, aldus de Duitser. Rosberg reed in de ochtendsessie flink wat rondjes met cockpitbeschermende halo op zijn auto, en dat beviel hem wel. “Dat had het team goed voor elkaar. Ik had er helemaal geen last van. Sterker nog, in kon er de snelste tijd mee rijden.” Inderdaad: Rosbergs 1:48,348 uit de eerste training werd later op de dag alleen verbeterd door Max Verstappen en Daniel Ricciardo. In de tweede training was Rosberg zesde, maar toen reed hij net als Hamilton voornamelijk lange runs. “Onze auto lijkt snel te zijn”, zegt de nummer twee uit het WK. “De volgorde op de tijdenlijst is vandaag een beetje rommelig omdat iedereen andere dingen probeert met de banden. Het wordt interessant om te zien hoe dat in de race gaat lopen.”
Hamilton leek zijn nieuwe motor ’s morgens nog niet tot het uiterste te drijven, gezien de zeven tienden die hij in de eerste vrije training moest toegeven op teamgenoot Nico Rosberg. ’s Middags reed Hamilton wedstrijdsimulaties, waardoor hij slechts tot de dertiende tijd kwam. “Het was een eenvoudige dag voor mij”, vat Hamilton het begin van zijn raceweekend samen. “We hebben ons programma netjes afgewerkt, zodat we ons op de rest van het weekend kunnen richten. Het was wel lastig om de banden in goede conditie te houden, maar daar heeft iedereen last van.” Snelle halo
Ook Rosberg, die naar eigen zeggen veel met bandenslijtage te maken kreeg. “Het wordt zondag heel belangrijk om daar goed mee om te gaan”, aldus de Duitser. Rosberg reed in de ochtendsessie flink wat rondjes met cockpitbeschermende halo op zijn auto, en dat beviel hem wel. “Dat had het team goed voor elkaar. Ik had er helemaal geen last van. Sterker nog, in kon er de snelste tijd mee rijden.” Inderdaad: Rosbergs 1:48,348 uit de eerste training werd later op de dag alleen verbeterd door Max Verstappen en Daniel Ricciardo. In de tweede training was Rosberg zesde, maar toen reed hij net als Hamilton voornamelijk lange runs. “Onze auto lijkt snel te zijn”, zegt de nummer twee uit het WK. “De volgorde op de tijdenlijst is vandaag een beetje rommelig omdat iedereen andere dingen probeert met de banden. Het wordt interessant om te zien hoe dat in de race gaat lopen.”
Gerelateerd nieuws
Mercedes ontdekt belangrijke inzichten na dominante prestatie in Las Vegas
25 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Wolff vol ontzag voor Verstappen: ‘Het was de dominantie van de coureur’
24 november 2024 14:00 - GP Las Vegas
Hamilton kijkt met jaloerse ogen naar teamgenoot: ‘Ik had op pole moeten staan’
23 november 2024 17:30 - GP Las Vegas