Als een coureur overstapt naar een ander team, kan het even duren voordat hij gewend is aan de auto. Vraag maar aan Rubens Barrichello. Misschien moet hij in ’therapie’ bij Juan Pablo Montoya, die zegt dat hij inmiddels goed om kan gaan met de McLaren MP4/21. Na afloop van de race in Melbourne heeft de Colombiaan Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper laten weten dat hij zich nu op zijn gemak voelt achter het stuur van de auto. ,,Ik ben daar blij mee. En volgens mij was ik het hele weekend iets sneller dan Kimi. Na de kwalificatie heb ik de monteurs verteld dat ik eindelijk kan pushen. Ik kon gooien en smijten met de auto, dat was de eerste keer in dienst van McLaren.”

Montoya heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de Williams-bolides beter geschikt waren voor zijn rijstijl. Met de bolides van Adrian Newey had hij zichtbaar meer moeite, al kon hij desondanks toch terugkijken op een redelijk succesvol eerste jaar. ,,Toch voel ik me nu meer bestuurder van de auto in vergelijking met vorig seizoen. Hij onderstuurt alleen iets meer dan ik wil. Maar het is tenminste voorspelbaar wat er gaat gebeuren. Binnenkort krijgen we een nieuwe ophanging, dan moet het nog beter gaan.”

Ondanks zijn tevredenheid over de auto, kon hij na de Grand Prix van Australië niet bepaald terugblikken op het beste weekend uit zijn (McLaren-)loopbaan. Het meest beschamende moment was zijn spin in de opwarmronde. Wat hij er zelf van vond? ,,Vraag het team maar wat ik op de radio riep”, is zijn wijselijke reactie, die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. ,,Gelukkig kwam er een tweede opwarmronde.”

Dat was nog niet alles. Na nog een keer gespind te zijn achter de safetycar eindigde zijn race voortijdig toen hij bij het uitkomen van de laatste bocht te wijd ging. Zijn uitstapje zette het default system in werking, waardoor de motor afsloeg. ,,Ik dacht dat ik mazzel had, niet dus. De impact op de curbstone was te groot. Toen ik eenmaal op het asfalt zat was het een kwestie van tijd voordat de auto stilstond. Ik reed in neutraal met een kapotte versnellingsbak, terwijl de motor af was geslagen. Dan kan je alleen de auto nog aan de kant zetten.”

KVN