Daan de Geus
4 juni 2014
De Grand Prix in het Canadese Montreal wordt op twee vlakken een belangrijke test voor motorleverancier Renault. Dat verklaart head of track operations Rémi Taffin.
In de eerste plaats komt dat omdat de Grand Prix van Canada de race is die Renault al vanaf het begin het seizoen geoormerkt heeft als de race waar het haar ‘revalidatietraject’ hoopt af te ronden en het al haar problemen uit het voorseizoen en de eerste races definitief achter zich wil laten, meldt Taffin.
“Tijdens de laatste vier raceweekends hebben we veel updates gebracht en we ronden onze ‘inhaalslag’ af met een laatste reeks upgrades voor de race in Canada, waar we dus voor het eerst echt een duidelijk beeld zullen krijgen van hoe we het doen in verhouding tot de rest”, verklaart Taffin, uit wiens woorden je zou kunnen opmaken dat Renault haar V6 in Canada voor het eerst echt zonder restricties laat lopen.
De andere reden waarom Canada een belangrijke test wordt voor Renault, is dat het in Montreal gelegen Circuit Gilles Villeneuve ook nog eens een baan is die gelijk heel veel vraagt van de motor.
“Voor de motoren is de baan in Canada zwaarder dan de circuits die we tot op heden hebben aangedaan, want er zijn lange rechte stukken en je rijdt een heel groot deel van een ronde vol gas. Het wordt dus een fikse uitdaging.”
Ondanks dat Renault haar rivalen – ‘die erg sterk zijn’ – niet wil onderschatten en het realistisch wil blijven, reist de motorfabrikant toch met vertrouwen af naar Canada, waar het volgens Taffin hoe dan ook ‘duidelijk zal zien hoe ver we gekomen zijn sinds de wintertests en hoeveel werk we nog te doen hebben’.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws