Volgens FIA-president Max Mosley staan er teveel Europese races op de Formule 1-kalender. Om de verhoudingen recht te trekken zijn er twee mogelijkheden: Europese races schrappen of de kalender uitbreiden.,,Er is nog altijd een onevenredig aantal races in Europa”, vertelt het hoofd van het bestuursorgaan. Dat heeft hij gedaan tijdens een bijeenkomst met krantenverslaggevers en BMW-topman Burkhard Göschel.

,,Kijk bijvoorbeeld eens naar de Olympische Spelen. Europa heeft het evenement de laatste eeuw in zo’n vijftig procent van de gevallen georganiseerd. De balans is te ver doorgeslagen en bij ons is het nog erger.”

Mosley weet zeker dat hij er in zal slagen de verhoudingen te herstellen. ,,Markten zijn altijd in beweging en door die beweging doe je nieuwe landen en gebieden aan. Denk daarbij aan India, China, Zuid-Amerika en Midden-Amerika, dat zijn de belangrijkste markten.”

Na seizoen 2006 zijn er twee Europese races gesneuveld. Op Imola wordt helemaal niet meer gereden, de Grand Prix van Duitsland wordt nu gedeeld door de Nürburgring en Hockenheim. Toch worden negen (inclusief Turkije) van de zeventien races nog steeds in Europa verreden.

Volgens Mosley is het niet de bedoeling dat het ontdekken van nieuwe markten ten koste gaat van nog meer Europese races. ,,Wel zouden we graag een extra race willen organiseren in Noord-Amerika, dus mogelijk moeten de teams er maar mee instemmen om voortaan twintig races op de kalender te zetten. Daar wordt over gesproken.”

Bernie Ecclestone is sowieso van plan om in 2010 Zuid-Korea aan te doen, en mogelijk ook India. Tevens heeft hij geopperd om de Grand Prix van Frankrijk en Engeland te laten rouleren, maar de Engelsen hebben al gezegd daar niks voor te voelen.

Klinkt allemaal leuk en aardig, maar volgens Göschel mag niet vergeten worden dat Europa en Amerika belangrijke regionen voor de Formule 1 zijn. ,,In China is min of meer alleen sprake van massaproductie van personenauto’s en in India is dat al minder.”

,,Amerika is voor ons fabrikanten de meest belangrijke markt, daar valt nog veel te winnen en het zou interessant zijn om daar beter op de kaart te staan.”

KVN