De motorleveranciers Mercedes, Ferrari, Renault en Honda komen donderdag met de FIA bij elkaar om over de motorregels voor 2016 te spreken. Dat meldt Motorsport.com.

Volgens informatie van de Engelstalige publicatie staat onder meer het bespreken van het al dan niet toestaan van het tussentijds doorontwikkelen van motoren in 2016 op de agenda. Door een maas in de wet is het dit jaar toegestaan de V6-turbokrachtbronnen gedurende het seizoen door te ontwikkelen, maar die maas is voor 2016 inmiddels gedicht. Ferrari, Renault en Honda zouden dat echter graag terugdraaien.

Deze drie motorfabrikanten willen hun achterstand op Mercedes immers inlopen. Mercedes staat er, naar verluidt, niet per se afwijzend tegenover de regels enigszins te versoepelen, al zou het wel enkele beperkingen willen instellen om haar eigen harde werk van de laatste jaren niet gelijk teniet te doen. Hierdoor wordt gedacht aan beperkingen qua testtijd op testbanken, ook om de kosten binnen de perken te houden.

Wat verder wordt besproken, zo bericht Motorsport.com, is wat motorfabrikanten na homologatie van hun krachtbronnen nog mogen aanpassen. Er zijn bepaalde delen van de motor die na homologatie – hetgeen zoals het nu staat op 28 februari 2016 dient te geschieden – ‘bevroren’ zijn en onder geen beding meer aangepast mogen worden. De motorfabrikanten zouden nu willen kijken of het verstandig is deze restrictie te schrappen.

Eventuele afspraken tussen de motorfabrikanten en FIA moeten overigens wel unaniem zijn, waarna deze ook nog goedgekeurd moeten worden door de F1 Commissie, die bestaat uit alle teams. Volgens Motorsport.com zijn de onderhandelingen over de motorregels ook belangrijk omdat ze wel eens impact kunnen hebben op de toekomstplannen van Red Bull, dat zonder motordeal zit en dreigt te stoppen als het geen acceptabele deal kan sluiten.