“Eigenlijk moet je van beide resultaten tien plaatsen afhalen, dan weet je dat er zeker een podiumplaats in gezeten had”, verklaarde Coronel in Valencia.

Door een motorwissel werd Coronel tijdens de WTCC-races op het circuit van Valencia tien plaatsen op de startgrid terug gezet en startte hij dus als zestiende in plaats van als zesde. De eerste race eindigde Coronel als tiende, in de tweede race werd hij negende. “Onder deze omstandigheden het maximaal haalbare resultaat”, aldus de Seat-coureur.

“Door die tien plaatsen terug op de startgrid ben je in feite meteen kansloos voor een goed resultaat. Maar ja, zo is het reglement nu eenmaal, en dat kan dus gebeuren.” Coronel liet zich niet ontmoedigen en kwalificeerde zich als zesde.

“Ik was aanvankelijk heel blij toen ik uitstapte, want een plek op de derde startrij is niet verkeerd. Maar ja, toen realiseerde ik me weer dat ik tien plaatsen terug moest, dus slechts als 16e zou starten.” Niettemin betekende zijn zesde tijd, zijn beste kwalificatie van het seizoen.

De eerste race startte hij een uitstekend, waarbij hij meteen van de zestiende naar de tiende plaats reed. “De start was perfect en ook in de eerste twee ronden was ik heel snel, maar na drie ronden had ik heel veel last van slijtage van de voorbanden,” aldus Coronel. “Dat bleek ook wel uit de rondetijden, want ik reed rondjes van 1:48 minuten, vier seconden langzamer dan tijdens de kwalificatie. Ik heb me twee keer verremd, waardoor ik telkens één positie verloor. Zo werd ik uiteindelijk tiende.”

Vanwege de bandenproblemen in de eerste race besloot Coronel in overleg met zijn team om de afstelling van de auto voor de tweede race ingrijpend te laten veranderen. “Dat leverde het gewenste resultaat op, want in race twee was de wegligging veel beter. Bovendien bleek na afloop van de eerste race, dat één van de injectoren van de motor kapot was, waardoor ik in die race snelheid miste. In race twee had ik een slechte start, waardoor ik achter Nykjaer vast kwam te zitten. Ik was weliswaar veel sneller, maar kwam er niet voorbij, wat vanwege het karakter van de baan in Valencia ook te verwachten viel. Ik verremde me één keer in de voorlaatste ronde. Daardoor kon Farfus me inhalen en werd ik negende.”

Met nog vier races te gaan, twee in het Japanse Okayama en twee op het stratencircuit van Macau, staat Coronel achtste in de tussenstand van het kampioenschap. “Eigenlijk had ik hier wel op een podiumplaats gerekend, maar door die tien plaatsen terug in de startopstelling wist ik van tevoren al dat dat niets zou worden. Nu verheug ik me op de races in Azië. In Okayama heb ik twee jaar geleden gewonnen, Macau is mijn favoriete circuit. Daar kijk ik dus naar uit!”