Na succes in Monaco kijkt Grosjean uit naar Canada
Chantal Boezaard
8 juni 2017
Monaco was een topweekend voor het team van Haas, waar beide coureurs in de punten eindigden. Dat was geen toeval, zei Günther Steiner over het prestatie van zijn team. Het team heeft uitzonderlijk hard gewerkt en dat begint zich uit te betalen. “In Monaco kwam alles bij elkaar”, aldus Romain Grosjean.
Romain Grosjean haalde met een achtste plek, 4 punten binnen voor zijn team. “Vorig jaar heeft het team een goede start gemaakt, maar we hadden wat tegenslagen in de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen. De laatste 6 races heeft het team veel werk verricht en gezocht naar de goede afstelling van de auto. Op het circuit van Monte Carlo lukte dat en reden we met beide auto’s naar een toptienklassering.”
Kun je na zo’n goed resultaat genieten van je prestatie of moet je gelijk je aandacht weer richten op de volgende race?
“Meestal neem ik de maandag na de race vrij. Mijn humeur op die dag ligt dan grotendeels aan mijn prestatie van de dag daarvoor. Daarna moet ik me weer gaan concentreren op mijn auto, ik praat met de engineers en we werken door naar de volgende race.” Is het moeilijk om in de toptien terecht te komen, als de eerste zes plaatsen eigenlijk al zijn ingenomen door de topdrie teams (Ferrari, Mercedes en Red Bull)?
“Het is moeilijk om daar te komen, maar er zijn races zoals in Barcelona, wanneer er veel auto’s uit vallen wat het voor ons makkelijker maakt. Voor de kleinere teams in het middenveld, zoals ons, Williams, Force India en Renault is het moeilijk omdat er niet veel plaatsen meer overblijven in de toptien.” We kijken vooruit naar Canada. Het Circuit Gilles Villeneuve is een semi-stratencircuit, zijn er dingen die je mee kan nemen vanuit Monaco en in Montréal kan toepassen?
“Ja, we hebben weer veel geleerd tijdens de Grand Prix van Monaco en dit nemen we mee mee naar komend weekend, zoals een aantal set-ups die we daar hebben uitgeprobeerd. Canada is een veel sneller circuit dan Monaco, maar ik denk dat we daar wel uitkomen.” Canada is een circuit dat het maximale van de remmen vraagt. Wordt dat een probleem voor Haas?
“We werken hard aan de remmen, want het is niet ons sterkste punt. In Canada is het belangrijk dat je precies weet wanneer je het pedaal in moet trappen, alleen dan kun je het maximale uit het circuit halen. Voorafgaand aan de race moeten we goed kijken naar het koelsysteem dat we voor de remmen gebruiken.” Eén van je best behaalde resultaten in de Formule 1, een tweede plek in 2012, heb je hier in Montréal behaald. Hoe kijk je daarop terug?
“Dat was een fantastisch weekend. Ik startte dat weekend op P7, maar door te kiezen voor een één-stopper in plaats van de twee-stopper die de andere coureurs als strategie kozen reed ik naar een tweede plaats. Helaas had ik op dat moment niet de pace om Lewis Hamilton in te halen en de overwinning te pakken. Maar toch heb ik goede herinneringen aan dat weekend.” En nu, dit weekend?
“Ik hou van dit circuit. Het voelt altijd goed om hier te rijden en ik geniet van iedere ronde. Daarnaast is het belangrijk om altijd te streven naar een zo hoog mogelijke finishplek, dus dat doen we dit weekend weer.”
“Meestal neem ik de maandag na de race vrij. Mijn humeur op die dag ligt dan grotendeels aan mijn prestatie van de dag daarvoor. Daarna moet ik me weer gaan concentreren op mijn auto, ik praat met de engineers en we werken door naar de volgende race.” Is het moeilijk om in de toptien terecht te komen, als de eerste zes plaatsen eigenlijk al zijn ingenomen door de topdrie teams (Ferrari, Mercedes en Red Bull)?
“Het is moeilijk om daar te komen, maar er zijn races zoals in Barcelona, wanneer er veel auto’s uit vallen wat het voor ons makkelijker maakt. Voor de kleinere teams in het middenveld, zoals ons, Williams, Force India en Renault is het moeilijk omdat er niet veel plaatsen meer overblijven in de toptien.” We kijken vooruit naar Canada. Het Circuit Gilles Villeneuve is een semi-stratencircuit, zijn er dingen die je mee kan nemen vanuit Monaco en in Montréal kan toepassen?
“Ja, we hebben weer veel geleerd tijdens de Grand Prix van Monaco en dit nemen we mee mee naar komend weekend, zoals een aantal set-ups die we daar hebben uitgeprobeerd. Canada is een veel sneller circuit dan Monaco, maar ik denk dat we daar wel uitkomen.” Canada is een circuit dat het maximale van de remmen vraagt. Wordt dat een probleem voor Haas?
“We werken hard aan de remmen, want het is niet ons sterkste punt. In Canada is het belangrijk dat je precies weet wanneer je het pedaal in moet trappen, alleen dan kun je het maximale uit het circuit halen. Voorafgaand aan de race moeten we goed kijken naar het koelsysteem dat we voor de remmen gebruiken.” Eén van je best behaalde resultaten in de Formule 1, een tweede plek in 2012, heb je hier in Montréal behaald. Hoe kijk je daarop terug?
“Dat was een fantastisch weekend. Ik startte dat weekend op P7, maar door te kiezen voor een één-stopper in plaats van de twee-stopper die de andere coureurs als strategie kozen reed ik naar een tweede plaats. Helaas had ik op dat moment niet de pace om Lewis Hamilton in te halen en de overwinning te pakken. Maar toch heb ik goede herinneringen aan dat weekend.” En nu, dit weekend?
“Ik hou van dit circuit. Het voelt altijd goed om hier te rijden en ik geniet van iedere ronde. Daarnaast is het belangrijk om altijd te streven naar een zo hoog mogelijke finishplek, dus dat doen we dit weekend weer.”
Gerelateerd nieuws
Haas geen voorstander van voorgestelde regel: ‘Zou de doodsteek zijn’
16 november 2024 18:00 - Nieuws