De Nederlandse autosportbond KNAF heeft toestemming gegeven voor het gebruik van biobrandstof in de nationale rallysport. Dit maakt de weg vrij voor biobrandstof in de gehele nationale autosport.Duurzaamheid staat in de autowereld hoog op de agenda en daar ontkomt de autosport ook niet aan. In de Formule 1 zijn in 2009 de eerste stappen gezet met energieregeneratiesysteem KERS en plannen voor biobrandstof in de hoogste klasse van de autosport zijn ook al besproken. Nederland heeft nu voor het eerst het gebruik van biobrandstof toegestaan en loopt daarmee voorop.

Aan het begin van dit jaar kreeg de KNAF twee voorstellen aangeboden voor het gebruik van biobrandstof: in de BMW 325i Challenge en in de rallyklasse 350Z Challenge. De KNAF besloot toestemming te geven voor het gebruik van deze zogeheten M85-benzine in de rallysport.

Inmiddels hebben de eerste vier races in de 350Z Challenge plaatsgevonden en de resultaten zijn bemoedigend: twee wedstrijden in de C8 klasse werden gewonnen. De auto bleek goed te functioneren en was veilig.

De KNAF heeft hiermee een belangrijke stap gezet op het gebied van duurzaamheid. Als de positieve resultaten blijven komen, staat de autosportbond weinig meer in de weg om biobrandstof in de hele nationale autosport in te voeren.

LP