Formule1
Eelco den Boer
20 augustus 2012
Adrian Newey verwacht dat de motoren vanaf 2014 de onderscheidende factor zullen worden. Nu wordt de rangorde nog grotendeels bepaald door de aerodynamica van de auto’s.
In 2014 worden de nieuwe V6-turbomotoren geïntroduceerd en volgens Newey zal dat een grote invloed hebben op de hiërarchie in de Formule 1. De combinatie van steeds strengere eisen voor de auto en potentiele verschillen tussen de krachtbronnen kunnen er volgens hem toe leiden dat een bepaalde groep een groot voordeel heeft.
“In 2014 krijg je veel meer variatie in motorprestaties”, zegt de technisch directeur van Red Bull tegen Autosport. “Niet alleen de krachtbronnen zelf zijn dan nieuw, maar ook de verschillende systemen die eraan gekoppeld zijn.
“Het is mogelijk dat één fabrikant zijn zaken beter voor elkaar heeft dan de anderen”, vervolgt Newey. “Dan zullen alle auto’s met die motor vooraan de grid terug te vinden zijn. Je krijgt dan eigenlijk een motorenklassement.”
Die verschillen zijn volgens Newey niet te compenseren op aerodynamisch vlak. “De reglementen op dat gebied worden alleen maar strenger”, zegt hij. “Het inpassen van de nieuwe motor is iets waar de teams uiteraard veel aandacht aan zullen besteden. Het valt te bezien of iemand iets innovatiefs kan bedenken en daar voordeel uit kan halen.”
Gerelateerd nieuws
Christian Horner neemt Damon Hill op de hak na kritiek op Verstappen
04 november 2024 16:30 - Nieuws
Jos Verstappen gunt Lawson tweede Red Bull-stoeltje: ‘Logische opvolger Pérez’
04 november 2024 13:00 - Nieuws
Internationale media kronen Verstappen tot kampioen na ‘demonstratie’ in de regen
04 november 2024 10:30 - GP São Paulo
Verstappen gaat Schumacher voorbij na nieuwe triomf in São Paulo
04 november 2024 09:30 - GP São Paulo