Daan de Geus
6 januari 2016
De ‘radicale’ nieuwe regels die de Formule 1 in 2017 wil invoeren, gaan niet ver genoeg. Dat is de mening van Adrian Newey, de technisch directeur van Red Bull.
De Formule 1 hoopt in 2017 nieuwe bolides te introduceren die qua uiterlijk niet alleen ‘radicaal’ zijn, zoals alle betrokkenen dat graag noemen, maar ook nog eens vijf tot zes seconden per ronde sneller. Ook wordt er over nieuwe motoren gedacht, maar alle beoogde veranderingen zijn Red Bulls technisch directeur Adrian Newey niet radicaal genoeg.
Dat verklaart Newey althans in interview met The National, een krant uit de Verenigde Arabische Emiraten. “Ik vind reglementswijzigingen altijd interessant, want ze geven je de kans een verse start te maken en iets anders te doen, maar de voor 2017 voorgestelde reglementswijzigingen zijn mij echter niet vernieuwend genoeg.”
“De regels voor 2017 zijn namelijk helemaal niet zo anders dan de huidige”, stelt Newey. “De banden worden wat breder en de regels voor de aerodynamica worden wat aangepast, maar we hebben het hier niet over fundamentele veranderingen.”
Volgens Newey was het in de jaren zeventig en tachtig wat dat betreft beter. “Toen zag je auto’s in alle vormen en maten, omdat het reglement betrekkelijk open was. Vandaag de dag worden de regels steeds strikter en is dat dus niet meer zo. De auto’s lijken nu allemaal op elkaar. Als je ze allemaal wit zou schilderen en in de pitstraat zou zetten, zou alleen iemand die er echt veel verstand van heeft kunnen zeggen welke auto van welk team is”, geeft Newey een overtrokken voorbeeld.
Het grootste probleem van de huidige Formule 1 is volgens Newey dat de (door)ontwikkeling van het chassis te zeer aan reglementaire restricties is gebonden, terwijl ‘de motorregels te vrij zijn’. Daarnaast spelen de motoren volgens Newey een te grote rol voor het bepalen van de competitieve orde en hebben met name Mercedes en Ferrari in zijn optiek te veel invloed op zowel de sportieve als politieke verhoudingen. “Het is een ongezonde situatie. Er zijn maar één of twee teams die kunnen winnen en Mercedes en Ferrari hebben in essentie de controle over de sport.”