Vanaf de komende race in Groot-Brittannië wordt het gebruik van de geblazen diffusor flink ingeperkt. De hoeveelheid lucht die dan richting de diffusor wordt geblazen als de coureur niet gas geeft, mag nog maar een tiende zijn van de hoeveelheid tot en met de Grand Prix van Europa.
Newey denkt dat Red Bull Racing daar veel last van krijgt. Tegen persbureau Reuters legt hij uit waarom. “Wij worden denk ik zwaar getroffen omdat onze auto rond dit systeem werd ontworpen”, aldus het technische brein van Red Bull Racing. “Het was vanaf de eerste dag onderdeel van het ontwerp van de auto.”
“Op Renault en wij na heeft iedereen het idee, vooral van ons, gekopieerd en na het voorseizoen in de auto gemonteerd. Het zou zomaar kunnen dat wij harder door deze regelwijzigingen worden getroffen omdat onze auto rond het systeem is ontworpen. Zoiets is echter lastig om te voorspellen.”
De geblazen diffusor zorgt voor meer mechanische grip in de bochten. Newey snapt niet waarom de FIA iets in de ban doet dat tot de dag van vandaag legaal was. “Nogal verontwaardigd ben ik”, meent hij. “Tot en met deze race was het voor altijd legaal. Ik zie overeenkomsten met het verbod op de actieve ophanging eind 1993.”
“Het reglement veranderde niet. Ferrari kreeg hun eigen actieve ophanging echter niet aan de praat en plotseling was het het seizoen daarop illegaal. Het is gemakkelijk om terug te vallen op complottheorieën van Machiavelli, maar ik weet niet hoe de vork in de steel steekt en wil er daarom ook niets over zeggen.”
“Wat ik wel zie is dat van onze voornaamste rivalen, en dat zijn duidelijk McLaren en Ferrari, laatstgenoemde zijn uitlaten niet goed aan de praat krijgt. Die vinden het verbod niet erg.”