Daan de Geus
6 februari 2016
Red Bulls technisch directeur Adrian Newey vindt het vrijgeven van de motorontwikkeling per 2017 een slecht idee. “De onderlinge verschillen zullen eerder groter dan kleiner worden.”
Gevraagd door persbureau Reuters wat het gevolg zal zijn van het per 2017 afschaffen van het in essentie kostenbesparende tokensysteem, antwoordt Newey dat er ‘meer geld uitgegeven gaat worden’. “Zo simpel is het.” “Het gaat een financiële strijd worden”, voorspelt Newey. “De grote jongens onder de motorfabrikanten geven nu al bedragen uit waar je van schrikt als je ze hoort, waar tegenover staat dat een onderneming als Renault mogelijk niet bereid is dergelijke bedragen te spenderen”, vervolgt Newey, die de volgende conclusie trekt: “De onderlinge verschillen zullen dus eerder groter dan kleiner worden.” Uitgerekend Renault-topman Cyril Abiteboul was afgelopen echter week degene die meldde dat het tokensysteem wordt afgeschaft. Abiteboul liet daarbij optekenen dit een goed idee te vinden omdat hij denkt dat de motoren qua performance dichter bij elkaar komen te liggen als de doorontwikkeling aan minder restricties gebonden is, maar Newey is het daar niet mee eens en doet die notie af als naïef. Motor te belangrijk
Newey herhaalt verder dat hij vindt dat de balans zoek is in de Formule 1. De rol van motoren is in zijn ogen te belangrijk geworden binnen de driehoek van coureur, chassis en krachtbron die de rangorde zou moeten bepalen. Volgens Newey is dit vooral zorgwekkend omdat de techniek van de in 2014 geïntroduceerde V6-turbokrachtbronnen ‘relatief gezien nog in de kinderschoenen staat’. “En dat betekent dat er nog altijd grote stappen voorwaarts gezet kunnen worden.” Geld is daarbij echter doorslaggevend, suggereert Newey, die stelt dat dit komt omdat je niet, zoals met een chassis, concepten van anderen kan overnemen op basis van bijvoorbeeld foto’s. “Want van de binnenkant van een motor kun je geen foto’s maken. Als je op motorisch vlak een voordeel hebt, is dat dus lange tijd vast te houden.” De enige uitzondering daarop vormt het kopen van kennis door personeel bij een andere fabrikant weg te lokken, legt Newey uit. “Dat zagen we vorig jaar bij Ferrari. Door de kennis die enkele van Mercedes overgekomen mensen met zich meebrachten, maakten zij een aanzienlijke sprong vooruit met hun motor.”
Gevraagd door persbureau Reuters wat het gevolg zal zijn van het per 2017 afschaffen van het in essentie kostenbesparende tokensysteem, antwoordt Newey dat er ‘meer geld uitgegeven gaat worden’. “Zo simpel is het.” “Het gaat een financiële strijd worden”, voorspelt Newey. “De grote jongens onder de motorfabrikanten geven nu al bedragen uit waar je van schrikt als je ze hoort, waar tegenover staat dat een onderneming als Renault mogelijk niet bereid is dergelijke bedragen te spenderen”, vervolgt Newey, die de volgende conclusie trekt: “De onderlinge verschillen zullen dus eerder groter dan kleiner worden.” Uitgerekend Renault-topman Cyril Abiteboul was afgelopen echter week degene die meldde dat het tokensysteem wordt afgeschaft. Abiteboul liet daarbij optekenen dit een goed idee te vinden omdat hij denkt dat de motoren qua performance dichter bij elkaar komen te liggen als de doorontwikkeling aan minder restricties gebonden is, maar Newey is het daar niet mee eens en doet die notie af als naïef. Motor te belangrijk
Newey herhaalt verder dat hij vindt dat de balans zoek is in de Formule 1. De rol van motoren is in zijn ogen te belangrijk geworden binnen de driehoek van coureur, chassis en krachtbron die de rangorde zou moeten bepalen. Volgens Newey is dit vooral zorgwekkend omdat de techniek van de in 2014 geïntroduceerde V6-turbokrachtbronnen ‘relatief gezien nog in de kinderschoenen staat’. “En dat betekent dat er nog altijd grote stappen voorwaarts gezet kunnen worden.” Geld is daarbij echter doorslaggevend, suggereert Newey, die stelt dat dit komt omdat je niet, zoals met een chassis, concepten van anderen kan overnemen op basis van bijvoorbeeld foto’s. “Want van de binnenkant van een motor kun je geen foto’s maken. Als je op motorisch vlak een voordeel hebt, is dat dus lange tijd vast te houden.” De enige uitzondering daarop vormt het kopen van kennis door personeel bij een andere fabrikant weg te lokken, legt Newey uit. “Dat zagen we vorig jaar bij Ferrari. Door de kennis die enkele van Mercedes overgekomen mensen met zich meebrachten, maakten zij een aanzienlijke sprong vooruit met hun motor.”
Gerelateerd nieuws
Visa RB doet boekje open over afscheid Ricciardo: ‘Zijn wereld stortte in’
15 november 2024 17:00 - Nieuws