Newey wil kostenreductie zonder budget cap – en heeft ideeën voor hoe dat kan
Sutton Images
Daan de Geus
12 maart 2018
Red Bulls chief technical officer Adrian Newey is geen voorstander van een budget cap, maar heeft wel ideeën voor hoe de kosten in de Formule 1 anderzijds naar beneden kunnen worden gebracht.
Het team van Red Bull is al langer voorstander van kostenbesparing, maar teambaas Christian Horner heeft toch geregeld vraagtekens bij een budget cap gezet omdat dit volgens hem lastig te reguleren is – zeker aangezien de uitgaven van fabrieksteams in zijn ogen lastig te controleren zijn omdat ze onderdeel van een autofabrikant zijn en vaak ook aparte motorafdelingen hebben.
Formule 1-eigenaar Liberty Media kijkt momenteel echter naar de mogelijkheden een budgetplafond te introduceren en wil verder de uitbetalingen uit de sport eerlijk verdelen. Newey is daar geen fan van, vertelt hij Auto, Motor und Sport – “want dat is socialisme en dat werkt alleen in theorie” – al zou hij wel graag zien dat de kosten omlaag gaan.
Minder data en hulpmiddelen
Met een budget cap dus geen optie voor Newey, heeft de topontwerper wel wat andere manieren bedacht de kosten te drukken. “Ze moeten de technische hulpmiddelen die we mogen gebruiken, beperken. Dan hebben wij als teams namelijk ook minder mensen nodig.” Newey doelt daarmee onder meer op het afschaffen van windtunnels, welke volgens hem sowieso ‘dinosauriërs’ zijn. “We maken tegenwoordig immers meer en meer gebruik van CFD-simulaties”, haalt Newey aan, al zijn volgens hem dan ook weer restricties op dat gebied nodig om een nieuwe wapenwedloop te voorkomen. Zo stelt Newey voor dat er standaard CFD-software wordt geïntroduceerd, met een beperking op hoeveel data verrekend kan worden. Het afschaffen van telemetrie en een beperking op andere dataopslag sluit daar volgens Newey bij aan. Het aantal uren dat motoren op testbanken proefdraaien kan volgens Newey ook wel naar beneden, terwijl hij ook denkt dat het loslaten van de filosofie van road relevance voor de motoren en bijbehorende hybridesystemen de kosten flink kan besparen. Minder updates, meer creativiteit
Een andere maatregel die de kosten behoorlijk kan terugdringen, is een limiet op het aantal updates dat teams mogen brengen. “Als je maar vijf verschillende achtervleugels mag construeren, denk je wel twee keer na of een speciale achtervleugel voor Monaco of Monza het waard is. Je beperkt je dan tot wat écht nodig is.” Een voordeel van de regels die Newey voorstelt, zo haalt hij zelf aan, is dat menselijke inventiviteit weer op de voorgrond komt te staan, in plaats van dat alles sufgesimuleerd en tot in de kleinste details wordt voor- en uitgerekend op de computer. Het verschil tussen simulaties en de echte wereld wordt zo ook weer groter, wat voor verrassingen kan zorgen. Lees ook: Waché nieuwe technisch directeur Red Bull, Newey blijft chief technical officer
Met een budget cap dus geen optie voor Newey, heeft de topontwerper wel wat andere manieren bedacht de kosten te drukken. “Ze moeten de technische hulpmiddelen die we mogen gebruiken, beperken. Dan hebben wij als teams namelijk ook minder mensen nodig.” Newey doelt daarmee onder meer op het afschaffen van windtunnels, welke volgens hem sowieso ‘dinosauriërs’ zijn. “We maken tegenwoordig immers meer en meer gebruik van CFD-simulaties”, haalt Newey aan, al zijn volgens hem dan ook weer restricties op dat gebied nodig om een nieuwe wapenwedloop te voorkomen. Zo stelt Newey voor dat er standaard CFD-software wordt geïntroduceerd, met een beperking op hoeveel data verrekend kan worden. Het afschaffen van telemetrie en een beperking op andere dataopslag sluit daar volgens Newey bij aan. Het aantal uren dat motoren op testbanken proefdraaien kan volgens Newey ook wel naar beneden, terwijl hij ook denkt dat het loslaten van de filosofie van road relevance voor de motoren en bijbehorende hybridesystemen de kosten flink kan besparen. Minder updates, meer creativiteit
Een andere maatregel die de kosten behoorlijk kan terugdringen, is een limiet op het aantal updates dat teams mogen brengen. “Als je maar vijf verschillende achtervleugels mag construeren, denk je wel twee keer na of een speciale achtervleugel voor Monaco of Monza het waard is. Je beperkt je dan tot wat écht nodig is.” Een voordeel van de regels die Newey voorstelt, zo haalt hij zelf aan, is dat menselijke inventiviteit weer op de voorgrond komt te staan, in plaats van dat alles sufgesimuleerd en tot in de kleinste details wordt voor- en uitgerekend op de computer. Het verschil tussen simulaties en de echte wereld wordt zo ook weer groter, wat voor verrassingen kan zorgen. Lees ook: Waché nieuwe technisch directeur Red Bull, Newey blijft chief technical officer