Formule1
Kevin van Nunen
7 juni 2011
Fabrikant Renault dreigt de Formule 1 te verlaten als de nieuwe motorregels in 2013 niet van kracht worden. Het is de bedoeling om de sport van ‘groenere’ krachtbronnen te voorzien.
Veel is op dit moment onduidelijk in de Formule 1. Zo is het de vraag of de race in Bahrein wordt verreden, hoeveel Grands Prix er in 2012 op de kalender staan en welke regels er in de toekomst voor motoren gelden.
Het is de bedoeling om met 1,6-liter turbomotoren te gaan rijden vanaf 2013. Renault is een groot voorstander, maar andere fabrikanten als Ferrari en Mercedes hebben publiekelijk hun tegenstand uitgesproken ondanks eerdere steun. De FIA is er ondertussen nog niet helemaal uit.
In principe staat het nieuwe reglement vast, maar FIA-voorzitter Jean Todt gaat mogelijk in gesprek met enkele aandeelhouders en fabrikanten. Dit kan tot het verlies van Renault leiden, beseft de Fransman. Renault is voorstander omdat het de technologie al in zijn straatauto’s gebruikt.
“Als ik met de verantwoordelijken bij Renault praat, vertellen ze me dat de Formule 1 voor hen een gesloten boek is als de nieuwe regels later dan in 2013 van kracht worden. Mercedes en Ferrari zien de introductie van deze motoren graag een paar jaar later”, aldus Todt in Diario Sport.
“Mercedes en Ferrari zijn niet tegen, maar vragen slechts om meer tijd. De komende dagen ga ik het gesprek aan met de verschillende partijen om hun standpunten beter te begrijpen. We mogen echter niet vergeten dat de teams met deze regels kwamen, de FIA accepteerde het slechts. Het voorstel kwam niet zomaar uit de lucht vallen.”
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws