De grootste verandering zit hem in de voor- en achtervleugels van de wagens. Er is al veel over gezegd, niet iedereen is enthousiast (zoals bij elke verandering). Er zijn vraagtekens of het beoogde resultaat, meer racen en meer inhalen, realistisch is. De voorvleugels zullen simpeler worden vormgegeven, ze zien er wat lomper uit dan die van 2018. Ze zijn 20 centimeter breder, 2 centimeter hoger en worden 2,5 centimeter dichterbij de neus gemonteerd.
(Tekst gaat verder onder de foto) Waar er voorheen nog weleens een ingewikkelde brei van vleugeltjes aan de uiteinden werden bevestigd, zullen de endplates (de verticale vlakken aan de uiteinden) volledig vlak zijn. Het grotere oppervlak van de vleugel in combinatie met de vlakke uiteinden zorgt er voor dat de vleugel louter downforce genereert. Daarmee zou het makkelijker moeten zijn dichter achterop een tegenstander en in diens ‘vuile lucht’ te rijden. Het aantal minivleugeltjes aan de onderkant wordt gelimiteerd naar twee. Op deze moet de lucht die onder de auto vandaan komt minder ‘vuil’ zijn. Lees ook: Wolff: Nieuw reglement voor 2019 kan rangorde flink veranderen Hogere achtervleugels
Ook de achtervleugel is dus onder handen genomen. Ze zullen 2 centimeter hoger zijn, daarmee wordt de ‘rooster tail hoger’. De vuile lucht wordt hoger de lucht in gestuurd, denk aan de spray die zichtbaar is als de auto’s in de regen rijden. De achtervleugels worden breder, 10 centimeter, allemaal om meer slipstream te creëren. Om het inhalen nog meer te bevorderen wordt de DRS-opening groter, de 2 centimeter moet voor 25 procent meer snelheid zorgen dan de DRS van 2018. De bargeboards aan de zijkant van de auto worden verder aan banden gelegd. Ze worden 15 centimeter kleiner, komen 10 centimeter dichterbij de vooras van de auto om aan te sluiten op de luchtstroom van de voorvleugels. De brake ducts, de luchthappers voor de remmen, kunnen straks niet meer ‘misbruikt’ worden om downforce mee te creëren. De FIA denkt ook met deze twee laatste maatregelen voor minder vuile lucht te zorgen achter de auto zodat coureurs elkaar makkelijker kunnen volgen. Kogelwerende helmen
De helmen van nu zijn al de veiligste van de wereld, stelt de FIA. Toch zullen coureurs in 2019 een nieuwe, nóg sterkere helm dragen ter bescherming van het hoofd. Het meest zichtbare verschil is de plek van het vizier in de helm, die zit een centimeter lager.
(Tekst gaat verder onder de foto)
De coureurs krijgen nieuwe handschoenen. De biometrische wanten hebben ingenaaide sensoren die de hartslag en het zuurstofgehalte in het bloed zullen meten. Op deze manier krijgen de doktoren in het geval van een ongeluk meteen noodzakelijke informatie die kan helpen bij de hulpverlening.
(Tekst gaat verder onder de foto)