Ondanks een bespreking tussen Bernie Ecclestone en de teambazen op vrijdagochtend is er nog altijd geen duidelijkheid over de kwalificatie-opzet in 2006. Zondagochtend zal men opnieuw met elkaar rond de tafel gaan zitten.
Het lijkt erop dat een knockout-systeem serieus tot de mogelijkheid behoort. De ’Gang of nine’ (alle teams behalve Ferrari) zijn dit voor na 2008 al met elkaar overeen gekomen. Alleen moeten er nog enkele belangrijke elementen ingevuld worden voordat het in 2006 ingevoerd kan worden.

Een ander punt waarover iedereen het met elkaar eens is, is het feit dat de benzine waarmee de kwalificatie wordt beëindigd in de race zal moeten worden gestart. ,,We bekijken alle opties, zolang we de auto’s maar niet opnieuw hoeven te ontwerpen", vertelt een teambaas die anoniem wil blijven tegen Formule1.info-medewerker Adam Cooper.

Het is de bedoeling om de kwalificatie in drie stukken te verdelen. Twee van een kwartier en één van twintig minuten. Daartussenin zijn korte pauzes, zodat de tv-stations ruimte over houden voor de reclames. Ook kunnen de coureurs die buiten de boot vallen geïnterviewd worden.

Na de eerste sessie vallen de vijf langzaamste deelnemers af en begint iedereen die nog over is weer op nul. Opnieuw zullen daarna de vijf traagste coureurs het veld moeten ruimen. Er blijven dan tien coureurs over voor de laatste twintig minuten, en wederom tellen de eerder gereden tijden niet mee.

De vijf coureurs die als eerste afvallen zullen de posities 16-20 bezetten en de afvallers van de tweede groep de plekken 11-15. Het kan dus zijn dat degene die op pole-position staat niet de snelste tijd heeft neergezet tijdens het uurtje kwalificeren.

Met dit systeem moet de uiteindelijke toptien minstens drie vliegende ronden rijden. Omdat het totaal aantal ronden onbeperkt is, kunnen ze er ook voor kiezen om meer ronden te rijden. Er moet echter wel rekening gehouden worden met de hoeveelheid benzine waarmee de race gestart wordt. De regels rond het parc fermé gelden waarschijnlijk vanaf de start van de kwalificatie, er kan dus niet halverwege bijgetankt worden.

Vraagtekens zijn er momenteel nog over de precieze invulling van de parc fermé-regels en men is het er nog niet over eens op welke set banden de coureurs de race moeten beginnen. Er is tot slot ook nog gepraat over de ’verkeersproblemen’. De laatste seizoen hoefden de coureurs amper rekening te houden met andere deelnemers omdat ze toch langzaam terug naar de pit konden.

Dit is, als dit systeem goed wordt gekeurd, niet meer het geval. Met het oog op de veiligheid is het echter een heet hangijzer. Er is al geopperd om coureurs die een bepaald percentage langzamer zijn dan hun snelste ronde te straffen, maar er bestaat nog veel onduidelijkheid over.

Patrick Head en Ross Brawn zijn samen overeengekomen de voorstellen te analyseren voordat er zondagochtend opnieuw gesproken gaat worden.

KVN