Wat een pret gaan we krijgen tijdens de Grand Prix van Europa op de Nürburgring. Traditioneel zien we er nog wel eens een verassende uitslag van de kwalificatie. Ooit pakte Mika Hakkinen er zijn eerste pole (1997) en vorig jaar stond daar ineens Nick Heidfeld.


Qua wedstrijden staat 1999 met stip op een. Johnny Herbert won uiteindelijk in zijn Stewart-Ford nadat allerlei rijders vanuit leidende positie de race verlieten. Een huilende Luca Badoer op zijn knietjes naast zijn kapotte Minardi en Giancarlo Fisichella en Ralf Schumacher die de boot misten op weg naar hun eerste Grand Prix-overwinning.

Maar nu weer even tegenwoordige tijd. Er zijn allerlei aanwijzingen dat er een heftig gevecht voor de pole gaat plaats vinden. Er zijn de reguliere polepakkers: Michael Schumacher, Giancarlo Fisichella, Fernando Alonso en misschien Kimi Raikkonen. Van hen weten we dat ze er voor kunnen gaan ongeacht welke race.

Maar nu specifiek de Grand Prix van Europa. Laten we eens kijken naar Toyota; drie redenen hebben ze om weer eens die pole te pakken. Reden één is opnieuw aangeven dat ze echt op de goede weg zijn. Reden twee is dat het de thuisrace voor Ralf Schumacher is en reden drie is dat het hoofdkwartier in Keulen zit, op minder dan honderd kilometer afstand van de baan. BMW Sauber dan: twee redenen. Als eerste Nick Heidfeld, had vorig jaar al pole en is gewoon een Duitse coureur en dus thuisrijder, ook voor BMW zelf is het de eerste thuisrace. Williams dan. Eén reden: Nico Rosberg. Ondanks het feit dat hij een Finse pas heeft, rijdt Nico onder de Duitse vlag. En als volledige outsider: Montoya. Hij heeft niet zoveel met Duitsland, maar zijn motorleverancier zou nog wel eens een knallertje kunnen meebrengen.

Het gaat wat mij betreft één van de betere kwalificaties worden en ik zou volledig gelukkig zijn met een pole voor Rosberg, Heidfeld op P2 met daarachter Montoya, Ralf en Kimi. Dan mogen Michael Schumacher en Alonso zich waarmaken vanaf de vierde startrij.

Zaterdagmiddag weten we meer.

Groeten,

Ollie