Williams probeerde diverse nieuwe onderdelen uit in Duitsland. Alleen de nieuwe voorvleugel haalde ook daadwerkelijk de race, op de auto van Rubens Barrichello. De nieuwe achtervleugel en aanpassingen aan de ophanging werden alleen uitgeprobeerd tijdens de vrije trainingen.
“We hadden een structureel probleem met de achtervleugel tijdens de training op vrijdag, dus hebben we besloten hem niet te gebruiken in de race”, verklaart technisch directeur Sam Michael. “Ook de nieuwe ophanging willen we graag eerst nog meer tests mee doen in Hongarije.”
Barrichello reed de kwalificatie zonder KERS. “We wilden zien welk effect dat had op de bandenslijtage”, legt Michael uit. “Het is een zwaar systeem, dus door er niet mee te rijden kun je meer schuiven met ballast.”
Tijdens de race had Williams weer problemen met de banden. Pastor Maldonado moest in ronde 35 al overstappen op de hardere banden. “We wilden langer doorrijden, maar de zachte banden waren te snel versleten”, aldus Michael. “De medium banden waren minder goed, maar onze strategie liep vooral in de soep door verkeer en blauwe vlaggen.”
Barrichello viel uit door een olielek. Hoewel de Braziliaan zelf graag verder was gereden, moest hij zijn auto van het team uit voorzorg aan de kant zetten om de motor niet te beschadigen.
Michael verwacht dat het beter zal gaan in Hongarije, waar het waarschijnlijk een stuk warmer zal zijn. “We hebben nieuw bodywork dat ons koelsysteem zal verbeteren”, zegt hij. “Dit is iets dat niet alleen de diffusor op de FW33 zal helpen, maar ook nuttige informatie oplevert voor het ontwerp van de FW34.”