Daan de Geus
3 december 2015
Na maanden wikken, wegen en onderhandelen is de kogel door de kerk: Renault neemt het team van Lotus over. De Franse automaker keert daarmee met een fabrieksteam terug in de Formule 1.
Renault tekende in september al een intentieverklaring om het team uit Enstone – dat het eerder van 2000 tot en met 2009 al eens bezat – over te nemen. In de maanden daarna evalueerde Renault de business case voor het runnen van een team zorgvuldig, waarbij Renault-ceo Carlos Ghosn nu dus groen licht heeft gegeven voor de overname.
“We hadden twee opties: stoppen met de Formule 1 of ons weer volledig aan de sport committeren”, legt Ghosn uit. Na uitgebreid onderzoek, koos hij voor het laatste, waardoor de fabrikant die de laatste jaren enkel als motorleverancier actief was nu weer een fabrieksteam krijgt. “Het is ons doel om te winnen, ook al zal het misschien tijd kosten voor we daartoe in staat zijn”, verklaart Ghosn daarbij.
Helemaal rond is de overname overigens nog altijd niet: “We hebben de benodigde overeenkomsten op 3 december ondertekend, maar er zijn nog enkele voorwaarden voor de overname waar nog aan voldaan moet worden. We streven er echter naar dit zo spoedig mogelijk te doen”, laat Renault weten. Voor het noodlijdende team uit Enstone is de overname door Renault goed nieuws: Lotus zat het afgelopen seizoen in financieel zwaar weer.
Of Renault behalve dat het een eigen team gaat runnen ook verder gaat als motorleverancier van Red Bull, wordt niet gemeld. Renault geeft aan in januari meer informatie te geven over haar Formule 1-programma. Red Bull zelf verklaarde eerder echter hopelijk deze week met nieuws te komen over haar motorsituatie voor 2016.
Investering
Renault-ceo Carlos Ghosn heeft lang moeten nadenken over het nieuw leven inblazen van een Renault-fabrieksteam. Wat Renault over de streep heeft getrokken, is dat het als teameigenaar zowel qua verdiensten als marketing meer uit haar investeringen in de sport kan halen dan louter als motorleverancier. Wat Ghosn en het Renault-bestuur verder tot deze beslissing heeft aangespoord, is het beeld dat de eigenaren van de Formule 1 voor de toekomst van de sport hebben geschetst. Renault benadrukt daarbij dat ‘autosport een cruciaal onderdeel’ is van zijn identiteit als merk en deelname aan de Formule 1 helpt om technologie te ontwikkelen en promoten voor straatauto’s en bovendien Renaults passie en streven naar kwaliteit onderstreept.
Renault-ceo Carlos Ghosn heeft lang moeten nadenken over het nieuw leven inblazen van een Renault-fabrieksteam. Wat Renault over de streep heeft getrokken, is dat het als teameigenaar zowel qua verdiensten als marketing meer uit haar investeringen in de sport kan halen dan louter als motorleverancier. Wat Ghosn en het Renault-bestuur verder tot deze beslissing heeft aangespoord, is het beeld dat de eigenaren van de Formule 1 voor de toekomst van de sport hebben geschetst. Renault benadrukt daarbij dat ‘autosport een cruciaal onderdeel’ is van zijn identiteit als merk en deelname aan de Formule 1 helpt om technologie te ontwikkelen en promoten voor straatauto’s en bovendien Renaults passie en streven naar kwaliteit onderstreept.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws